Gläds åt våra goda omdömen!

Så är nu alla SLU:s examina utvärderade av UKÄ enligt det nya systemet där en grupp externa granskare bedömer hur väl de olika examensmålen är uppfyllda. De allra flesta examina har fått det samlade omdömet ”Hög kvalitet”. I den senaste omgången stack Hippologexamen ut med ”Mycket hög kvalitet” och deras systematiska arbete med att säkerställa progression inom färdighetsträningen lyftes som särskilt positiv.  Både hippologexamen och hippologkandidaten fick dessutom ”guldstjärna” för problemlösning och kommunikation! Även Lantmästarexamen och Veterinärexamen får mycket goda omdömen för delmål som handlar om yrkesfärdigheter. Bedömargruppen menar att SLU:s yrkesexamina genomgående står sig mycket väl, och att praktiska/kliniska delar undervisas, tränas och examineras på ett tillfredställande sätt. Det budskapet ska vi verkligen glädjas åt – och framhålla i kommunikation med regeringen, sektorn och blivande studenter. Och vi ska värna om denna utbildning så gott det går!

Möjlighet till förbättring

Jag tycker också att det var mycket glädjande att Veterinärexamen fick högsta betyg för delmålet som handlar om områdets vetenskapliga grund och samband mellan denna och yrkesutövningen. Det är ju den kombinationen som är SLU:s särskilda kompetens för att ge yrkesexamensprogrammen. Kandidatexamen i veterinärmedicin bedömdes ha bristande kvalitet för delmålet som handlar om att söka, samla, värdera och kritiskt tolka och diskutera, vilket bedöms genom granskning av kandidatuppsatser. Här finns det goda möjligheter att förbättra resultatet och vi har ett år på oss att lägga fram en plan för hur det ska gå till. Kandidatuppsatserna har en viktig funktion även inom de långa yrkesexamensprogrammen – just för träning av vetenskapligt arbetssätt och för förankring i ämnesområdets vetenskapliga grund.

Nytt system för kvalitetsutvärdering

För övrigt så har den nya universitetskanslern, Harriet Wallberg, fått i uppdrag av regeringen att utreda systemet för kvalitetssäkring av högre utbildning och hon ska föreslå ett nytt system innan årsskiftet. Hon har utöver referensgruppsmöten även kallat universiteten till enskilda möten och ett gemensamt seminarium under september månad. Jag ska då för SLU:s del framhålla dels vikten av att kvalitetssystemet är internationellt gångbart, dels att måluppfyllelsen även ska bedömas på annat sätt än genom granskning av ett urval av uppsatser. Hör gärna av er till mig med goda idéer om utvärderingssystemet!

Lena Andersson-Eklund

Vicerektor för utbildningsfrågor