Ny enkät utskickad

Nytt år och ny enkät utskickad. Enkäten skickades ut för någon vecka sen och redan har svarskuverten börjat dyka upp hos oss. Enkäten som vi skickat ut är en kort variant som vi skickat ut med avsikt för att se om vi får samma svar på ett antal frågor som tidigare.

Målet med enkäten är att vi vill utveckla ett frågeformulär som kan användas för att mäta upplevd kontroll över en situation och i detta fall för att förebygga höga celltal. Vad vi gjort för enkäten är att vi använt ett tidigare utvecklat formulär som mäter generell kontroll, alltså hur man upplever sig ha kontroll över vanligt förekommande situationer i sin vardag, och sedan formulerat ett motsvarande set med frågor som är mer specifika för djurhälsa och celltal.

Genom att utveckla ett frågeformulär är vår förhoppning att detta ska kunna användas fler gånger och då också möjliggöra jämförelser mellan studier.

av Nina Lind

FD Nina Lind (psykologi), som har erfarenhet av experimentella och enkätstudier i psykologi och särskilt hälsopsykologi, t.ex. studera effekterna av sjukdom på psykisk hälsa.