Veterinärkongressen

Veterinärer, veterinärstudenter, föreläsare, SVF, utställare och press har under de senaste två dagarna samlats vid SLU i Ultuna för Veterinärkongressen 2017. Diskussioner och presentationer har bland annat handlat om möjligheten att bedriva veterinärmedicin utan antibiotika, hur man implementerar 5:2 metoden i form av preventiva åtgärder för minskat celltal till hur kan man förstå relationen mellan mjölkproducenter och veterinärer i det förebyggande djurhälsoarbetet.

Jag presenterade resultat om relationen mellan mjölkproducenters beteende och om vi kan förklara tankcelltalet utifrån det. Med de resultat som jag har från vår senaste datainsamling visar inget på att de val om vilka åtgärder som ska användas i det förebyggande arbetet har en direkt relation med tankcelltalet tyder det på att valen i sig kanske inte styr tankcelltalet.

Tack för att jag fick presentera på kongressen och tack för alla frågor och den diskussion vi hade under symposiet!

edf

av Nina Lind

FD Nina Lind (psykologi), som har erfarenhet av experimentella och enkätstudier i psykologi och särskilt hälsopsykologi, t.ex. studera effekterna av sjukdom på psykisk hälsa.