Nya studier belyser vikten av ledarskap och vision

TvÄ av de senaste studierna frÄn gruppen har pekat pÄ vikten av bra ledarskap och gemensamma visioner för framgÄngsrikt genomförande av nya vatten- och avloppssystem.

En teoribyggande fallstudie av samhÀllsbaserade vatten- och avloppssystem i Cochabamba, Bolivia, identifierade fyra förutsÀttningar för framgÄng: ledarskap, överenskommen vision, kollektiva ÄtgÀrder och ledning. Studien bygger upp ett förutsÀttningskrav och möjliggör faktorer som kan anvÀndas av beslutsfattare och utvecklingsutövare för att stÀrka samhÀllsledningen och stödja samhÀllsbaserade organisationer för att tillhandahÄlla vatten och sanitetstjÀnster.

Betydelsen av interna faktorer för samhÀllshanterade vatten- och avloppssystem i Cochabamba, Bolivia

En annan studie granskade beslutsprocesserna i Helsingborg och Stockholm för att förstÄ varför Helsingborg har lyckats genomföra ett innovativt kÀllseparationsavloppssystem medan Stockholm inte har gjort det (Ànnu). I studien konstaterades att Helsingborg-fallet uppfyllde kritiska funktioner som gemensam vision, ledarskap, sektorsövergripande samarbete och en innovativ strategi bÄde inom nyttan och stadsförvaltningen i Helsingborg. Medan i Stockholm fanns en brist pÄ gemensam vision och ett sektorsövergripande samarbete och ledarskap. En jÀmförelse mellan den uppskjutna kÀllseparationspolitiken i Stockholm med en framgÄngsrikt genomförd miljöpolitik pÄ ett relaterat omrÄde fann ett centralt kriterium för att vara inriktade pÄ inspirerade individer i positioner dÀr de hade mandatet, samt förmÄgan att skapa en gemensam vision för förÀndring .

Investeringar i innovativ urban sanitet – Beslutsprocesser i Sverige

Contact: Jennifer McConville