Worse than Useless – hellre oinformerad än felinformerad

Nu på somrarna ökar antalet medarbetare inom SLU:s miljöanalys. Stora mängder data samlas in för kommande analyser av resurs- och miljötillstånd. Slutprodukterna är datasammanställningar, rapporter, vetenskapliga artiklar, m.m., som tillsammans blir beslutsunderlag för samhällets aktörer. Allt från internationella rådsgrupper till nationella intresseorganisationer och en intresserad allmänhet.

Numera vet vi inom miljöanalysen att det är viktigt att hela kedjan från datainsamling till analyser är väl sammanhållen. Ambitionerna måste anpassas till kraven från analyserna – och analyserna måste ta hänsyn till att olika data har olika kvalitet. Detta låter sig göras om det finns en god dialog mellan datainsamling och analys. Att frikoppla de olika momenten är därför mindre lyckat!

Tyvärr är trenden inom vissa områden att beställarna delar upp helheten i delar som upphandlas eller på annat vis beställs separat. Inom miljöanalysen har vi sett flera exempel på vilka problem som då kan uppstå. I extremfallet kan insamlade data bli worse than useless, som en statistikprofessor vid SLU uttryckte det. Det är bättre att vara oinformerad än att vara felinformerad genom bristfälliga data.

Det är viktigt att skapa incitament för att arbeta med hela miljöanalyskedjan på ett effektivt sätt. Därför är det glädjande att rektor beslutat tillsätta en utredning, som i slutet på året ska föreslå karriärvägar för miljöanalytiker.  Mycket annat intressant har också skett under våren.

Artdatabanken genomförde flora- och faunavårdskonferensen med sedvanligt stort deltagande, vilket inkluderade miljöministern. SLU:s miljöanalysdatabaser användes av vinnarlagen i tävlingen Hack for Sweden. Göran Adelsköld fick tillsammans med Mats Högström och Jakob Lagerstedt Kartografiska sällskapets pris för det system som SLU utvecklat för att förse landets universitet och högskolor med geografiska data. Vi ansvarar för ett regeringsuppdrag att förprojektera ett nytt nationellt forskningsfartyg. Och SMED-konsortiet – där SLU ingår – har fått förnyat förtroende att leverera miljöemissionsdata för ett stort antal tillämpningar.

Till sist: håll utkik! Snart kommer de första blåbärsprognoserna…

Göran Ståhl, Vicerektor för miljöanalys