Prorektor Torbjörn och jag är ute på turné. Vi träffar SLU-studenter och diskuterar framtidens SLU. Hittills har vi varit på fem campus. Frågorna är förstås olika, beroende på vilka utbildningar och vilka studenter vi möter, men ALLA är intresserade och engagerade både i sin egen och kommande studenters utbildning. Det känns bra att möta våra engagerade studenter!
För några veckor sedan beslöt också vår styrelse om nya principer för resursfördelning till grundutbildningen. Principerna innebär att pengarna ska följa ett uppdrag från styrelsen, att ge ett visst utbildningsprogram med ett visst antal studenter. Ingen avräkning görs när man ser det faktiska studentantalet, utan dimensioneringen får justeras året därpå. Detta för att skapa bättre planeringsmöjligheter för institutionerna. För att få systemet transparent och överskådligt ska program och programgrupper sorteras i ett fåtal ersättningskategorier.
Så långt principerna. Men nu har jobbet också börjat med att omvandla principer till den gemensamma modell som ska användas för att fördela grundutbildningsmedel från styrelse till programmen, och till de institutioner som ger kurserna. En grupp med representanter från fakulteterna, studenterna och administrationen jobbar med detta under våren – under Utbildningsnämndens vakande öga, och med avstämningar med personalorganisationer och en referensgrupp från ett antal institutioner. Det är viktigt att det blir bra!
Utbildningsnämnden har nu börjat få in rapporter från de fakultetsövergripande grupper som jobbar med olika planeringsuppdrag. Det är verkligen intressant läsning. Nu diskuterar man över fakultetsgränser vad vi kan göra gemensamt, hur vi ser på våra huvudämnen, hur utbildningen ska leva upp till SLU:s viktiga verksamhetside’ etc. Det finns ett stort engagemang och trots att det är mycket jobb hör jag en hel del röster som tycker att det är på tiden! Nu gäller det att komma vidare och se vilka delar som vi ska gå vidare med, hur och när.
Lena Andersson-Eklund
Vicerektor för utbildning