Styrelsen på Umeåbesök

Höstens första styrelsemöte hölls i Umeå – i Skogsfakultetens nya, fräscha lokaler. Vi fick en kort presentation av fakultetens verksamhet och kunde konstatera att många intressanta och spännande projekt pågår. Bl a påtalade dekanus, Peter Högberg, att svensk skoglig forskning, där SLU utgör en betydande del, generellt i dagsläget kan betraktas som världsledande. Det är ju för övrigt något som redan KoN utvärderingen konstaterade – då inom vissa områden. Styrelsen fick också veta att det internationella skogsforskningsinstitutet EFI – European Forest Institute – förlägger ett av sina EU-kontor till Sverige och till S-fakultetens lokaler i Umeå. Det bidrar förhoppningsvis till att kontakterna med EFI blir lättare att upprätthålla. Det gläder mig då jag som tidigare ledamot av EFI:s styrelse kunnat notera att vi behöver öka kontakterna med dem.

För övrigt nytt från styrelsemötet, se Ledningsnytt.

Nästa styrelsemöte hålls i Alnarp i november. Då får styrelsen möjlighet att fördjupa sig i LTJ-fakultetens verksamhet. Uppsalas båda fakulteter kommer också att få tillfälle till att närmare presentera sin verksamhet för styrelsen senare.

Guldregn till SLU

Under pågående möte nåddes vi av nyheten  att VH-fakulteten har kammat hem storvinster i veckan. Det handlar dels om satsningen från Beijerstiftelsen, där  UU och SLU ska samverka under det gemensamma namnet Beijerlaboratorierna i Uppsala.  Den innebär att SLU får totalt 10 miljoner kronor under fem år. Projektet handlar om matematiska modeller för att hantera mycket stora datamängder från genomprojekt och avancerad sensorteknologi i modern mjölkproduktion, i det s k GigaCow-projektet. Detta kommer att stimulera avelsarbetet med mjölkkor för att öka produktivitet och djurhälsa, med minskade miljöeffekter. Här får vi nu möjlighet att rekrytera lovande yngre forskare för att utveckla ett viktigt framtidsområde inom husdjursforskningen. Dessutom blev det bingo på Formas, där drygt 80 procent av hela utlysningen inom området djurskydd gick till några av VH-fakultetens starka forskare.

Stort Grattis!

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.