Stat eller privat – hur vill vi ha’t?

Varmt välkomna tillbaka till en spännande hösttermin! Än så länge hänger sommarkänslan kvar,  men det drar snabbt igång, om ett par veckor är studenterna här och då är det full fart! Och visst är det ganska skönt att komma in i vardagen igen.

Straxt efter midsommar presenterade regeringen ett sedan länge aviserat förslag till ny lagstiftning för universitet och högskolor för ökad autonomi. Förslaget innebär att statliga universitet och högskolor ska kunna omvandlas till privata stiftelser. Bakgrunden är att universitet och högskolor idag är globala aktörer och i den allt hårdare konkurrensen krävs det snabbfotade och handlingskraftiga lärosäten. Det är idag exempelvis svårt för ett svenskt statligt lärosäte att bedriva verksamhet utomlands. Ett annat problem för statliga lärosäten är att många av EU:s forskningsprojekt kräver delägande i konsortier vilket med dagens myndighetsform i princip inte är möjligt.

Genom att införa en ny särskild stiftelseform, högskolestiftelser, ges lärosäten större handlingsfrihet. En högskolestiftelse är en egen juridisk person som kan ingå avtal på samma sätt som andra juridiska personer. En högskolestiftelse kan dessutom utan begränsningar ta emot och förvalta donationer, äga bolag samt bygga upp egna ekonomiska medel och andra tillgångar. Förslaget är alltså tänkt att möjliggöra en större mångfald av organisationsformer inom högskolesektorn.

Enligt förslaget kommer högskolestiftelser fortsatt ha finansiering av staten och därmed krav från staten att säkerställa att de statliga medlen används effektivt och för avsedda ändamål som riksdag och regering beslutar. Stiftelseformen finns redan som verksamhetsform för lärosätena i Sverige. Staten bildade år 1994 två större enskilda utbildningsanordnare, Stiftelsen Chalmers tekniska högskola och Stiftelsen Högskolan i Jönköping.

För att nu kunna bilda nya stiftelser för statliga lärosäten krävs en ändring av 1996 års stiftelselag. Förslag till sådana ändringar är nu ute på remiss till den 10 oktober 2013 och vi tar upp ärendet på höstterminens första ledningsråd som äger rum den 26 augusti. Vi återkommer med information om hanteringen av remissen efter det mötet, håll koll på medarbetarsidan!

Den som är intresserad av att ta del av förslaget i sin helhet kan hitta det på regeringens hemsida: www.regeringen.se genom att söka på ”högskolestiftelser”.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.