De fyra “Future-plattformarna” och KSLA:s “Framtidsprojekt” bidrog vid ett seminarium i onsdags med sina tankar kring vilka ämnes- och kompetensområden som kommer att vara väsentliga för SLU:s studenter i sina framtida yrkesliv. Jag tror att vi som lyssnade slogs av den stora samstämmigheten i presentationerna, även om de hade olika ämnesmässiga utgångspunkter. De tryckte på behovet av att kunna samarbeta över specialistområden för att tackla de komplexa frågeställningar och målkonflikter som följer av framtida befolkningsökning och urbanisering, klimatförändring, råvaru- och markbrist med mera. De efterlyste mång- eller tvärvetenskap och mötesplatser inom utbildningarna. Utbildning ska ligga före och driva utvecklingen i samhället; då måste lärare och studenter ha arenor att mötas på. Det kräver gemensam planering och kan till exempel handla om gemensamma kurser eller moment, material och projekt.
En annan diskussion som berör framtidens utbildningar togs upp på KSLA:s seminarium i torsdags där forskningens roll i relation till det svenska lantbrukets konkurrenskraft behandlades. Politiker, forskare, lantbrukare med flera menade att ledande forskning är nödvändig men att de andra benen i kunskapstriangeln, utbildning och innovation, är minst lika viktiga. En teknisk utveckling för långsiktigt effektiv produktion räcker inte för ökad konkurrenskraft om den inte kombineras med kompetens att utnyttja kunskapen till innovationer och marknadstänkande. Detta ska också få plats i SLU:s framtida utbildning.
Nu måste vi ta chansen att se över dessa frågor. Hur ska vi då få tid att mötas och lyssna på varandra mitt i allt vardagsjobb? Projektledningen för en diskussion med styrelsen om tidsplanen för förändringar av utbildningen. Vår bedömning är att det är viktigt att besluta om gemensamma principer för utbildningsutbudet och en genomförandeplan redan i sommar, men vi inser att om det ska vara möjligt att göra större förändringar i utbudet så behövs därefter läsåret 13/14 till planering inom olika grupperingar. Tidsplanen kommer upp vid styrelsemötet den 24 april.
Diskutera gärna utbildningsfrågor på det interna forumet.
Lena Andersson-Eklund