Nyanställda, HaV och nordisk samverkan

I torsdags morse hälsade jag i enlighet med traditionen våra nyanställda medarbetare vid SLU välkomna på Loftet i Ultuna. Det är alltid lika roligt att få berätta om vårt universitet, vår verksamhet och vår närvaro på 30-talet platser i landet. Beroende på var i organisationen man arbetar och på vilken ort man är stationerad får man lätt en speciell bild av vad SLU är. För mig är det viktigt att framhålla att vi tillsammans är SLU. Att ha närvaro på flera platser är naturligtvis både en styrka och en utmaning ur effektivitetssynpunkt. Den diskussionen återkommer vi till under våren i samband med arbetet med att processa organisations- och utbildningsutredningarnas förslag.

Någon timme senare satt jag i videomöte med ledningen för den nya Havs- och vatten-myndigheten (HaV),  tillsammans med berörda medarbetare och universitetsdirektören. Vi diskuterade det faktum att HaV får nedskärningar i sin budget som berör dels vår nya institution Akvatiska resurser dels delar av fortlöpande miljöanalys. Diskussionen rörde både bakgrunden till neddragningen och hur vi kan hantera en minskad uppdragsnivå framöver. En annan fråga vi hade uppe rör behovet av forskningsfartyg, något som är förknippat med stora kostnader. Just nu hyr man fartyg från Danmark för att klara behoven då de svenska fartygen är skrotade pga ålder och skröplighet!

På fredagen var jag som ledamot av NordForsks styrelse inbjuden till ett möte med NUS (Nordic University Rectors Association) i Helsingfors för att diskutera hur nordisk samverkan inom forskning och utbildning kan förbättras. Det nordiska samarbetet har fått konkurrens genom ett ökande engagemang i EU-samarbeten, det gäller för oss liksom för samtliga av våra nordiska grannländer. För SLU är det nordiska samarbetet värdefullt i de av våra verksamheter som berör de areella näringarna både vad avser produktion och miljö, då vi tillhör samma klimatområden. SLU har också ett sedan länge pågående samarbete inom NOVA-nätverket och vi försöker hålla igång både det nordiska och det europeiska samarbetet.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.