Stormöte och besök från Tanzania

Syftet med förra fredagens stormöte i aulan, med videoutsändning och streaming för att nå alla som ville vara delaktiga var, förutom att ge viktig information, också en test för att se om tekniken skulle fungera. Det gjorde den – inga svårare tekniska problem dök upp vilket innebär att vi nu möjlighet att nå större delen av vår personal i hela landet samtidigt. Det är vi glada för då det öppnar nya möjligheter att nå ända ut i verksamheten samtidigt, även till orter utan videouppkoppling.

Huvudsyftet med stormötet var att ge alla medarbetare en möjlighet att träffa/se och lyssna till professor Per Holten Andersen, en av experterna i den externa organisationsgruppen. Per  presenterade rapportens slutsatser och rekommendationer och svarade på frågor så långt tiden tillät. Mot bakgrund av att ökad nationell och internationell konkurrens ställer nya krav på kraftsamling, prioritering och samarbete för en hög vetenskaplig kvalitet var huvudfrågan – hur kan SLU skapa bättre organisatoriska förutsättningar för ökad konkurrenskraft inom strategiskt viktiga områden? Gruppen konstaterar att SLU är ett framgångsrikt lärosäte med stor potential att bli än starkare och sätter fingret på några svagheter i nuvarande lednings- och organisationsstruktur. Man lämnar ett antal förslag på organisatoriska förändringar som blir ett inspel i den fortsatta interna beredningen av såväl organisation som utbildningarnas framtida struktur. Personal, fackliga företrädare och studenter kommer att vara delaktiga i den kommande beredningsprocessen vars handlings- och tidplan kommer att fastställas av styrelsen i höst.

Tanzanias minister i mark- och bostadsfrågor, Anna Tibaijuka, besökte sitt Alma Mater SLU i veckan. På egen begäran fick hon och hennes medabetare i slutet av programmet en spontant arrangerad visning av Lövsta Nationella Center för Forskning om Lantbrukets djur, där Göran Dahlin med kort varsel mötte upp och tog hand om en mycket intresserad minister som avser att följa upp besöket för att diskutera samarbete med SLU.  Anna Tibaijukas besök var en påminnelse om vilken värdefull resurs våra alumner faktiskt är. Med sin nuvarande gärning är hon en viktig ambassadör för SLU. Alumnerna har stor betydelse för SLU, för att öka universitetets synlighet, för att sprida kunskap om vår verksamhet och inte minst för eventuellt att ge sitt stöd till angelägna strategiska satsningar. Därför har studerandebyrån ett pågående uppdrag att bygga upp en verksamhet för att upprätthålla och öka kontakterna med SLU’s alumner både här hemma och ute i världen.

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.