Höststart med vattenprofil

Välkomna tillbaka till jobbet, eller till en ny studietermin här vid SLU! Många har redan varit igång ett tag, medan för andra startar verksamheten på allvar i dessa dagar. Sommaren har förhoppningsvis varit bra även om det regnat en hel del på oss som hållit oss inom landets gränser. Men det finns ju så mycket annat att ta sig för, till exempel var det en fin sommar för den som gillar blöta skogspromenader med svampkorg och myggstift.

Hösten har bland annat inletts med Stockholm World Water Week denna vecka, och SLU har tagit tillfället i akt att demonstrera sin stora samlade vattenexpertis med flera seminarier och en utställning. Själv inledde jag i veckan ett seminarium på KSLA på temat ”Waters to be protected and utilized with care” där SLU stod värd för årets pristagare Dr Colin Chartres, IWMI.  SLU som har goda relationer och omfattande samarbete med CGIAR instituten (varav IWMI är ett) gratulerar till utmärkelsen! Dessutom blev det i veckan klart att SLU och Göteborgs universitet går samman i ett gemensamt Nationellt kompetenscentrum för vattenbruk. Vi ser fram mot en spännande utveckling av forskningen inom ett viktigt område och ökad synlighet för SLU!

Det är en spännande höst vi har framför oss, och flera frågor av strategisk betydelse för universitetets framtid är aktuella. Den internationella organisationsutredningen presenterar sina förslag för styrelsen den 26 september, medan utbildningsutredningen kommer med sina senare under hösten. Arbetet med att ta fram en ny anställningsordning pågår, och inte minst handlar det om hur vi ska hantera ökade hyreskostnader. Som jag tidigare utlovat kommer ytterligare information och diskussionsunderlag i denna fråga efter styrelsens septembermöte.

Lisa Sennerby Forsse

Publicerat den
Kategoriserat som Medarbetare

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.