Verktygslåda för ledarskap: Enskilda samtal

I förra inlägget skrev jag om enskilda samtal, coaching och feedback som tre grundläggande verktyg för ledarskap. Nu tänkte jag fördjupa tankarna kring enskilda samtal.

Varför enskilda samtal?
Ledarskap utövas i, och kan till och med definieras som, en relation mellan den som leder och den som leds. För att skapa och upprätthålla en relation krävs kontakt. Ett utmärkt sätt att hålla kontakten är genom att träffas och prata.

Varför enskilda?
Din och min kommunikation och därmed relation blir en annan om vi träffas på ut man hand. Vissa frågor är lättare att hantera om vi inte har en publik. Ge och ta kritik (och beröm för vissa), känslor, konflikter, prestigefrågor, misstag och misslyckanden (eller kompetensutveckling om man så vill). Vi sänker garden och ger mer av oss själva. Detta förutsätter en viss grad av tillit men det är även en bra metod för att bygga just tillit.

Varför samtal?
Räcker det inte med gemensamma gruppmöten och sedan avstämning via mail eller något projektverktyg? Nej, eftersom syftet är att stärka vår relation och därmed ledarskapet. Vi tappar väldigt mycket av innebörden i ett budskap om vi tar bort kroppsspråk, mimik, tonfall och tempo. Dessutom blir en dialog, i vilken vi utbyter tankar, perspektiv, åsikter och känslor väldigt omständlig, och därför ofta svårt beskuren, via mail.

Tips
Inrätta en rutin där du har enskilda samtal dina medarbetare en gång varannan vecka. 30 min räcker. 10 minuter till dig och det du behöver prata om, 10 minuter till mig och det jag behöver prata om och 10 min till oss och sådant som är viktigt för oss båda. Använd dessa samtal till uppföljning, feedback, coaching, planering och framförallt aktivt lyssnande.

Vad tror du? Skulle ditt ledarskap stärkas av en sådan rutin?

/David Beskow

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.