Ledarskap, det är (väl ingen) konst

Jag och mina kollegor i Gruppen för hållbart akademiskt ledarskap på SLU har höga ambitioner och är måna om kvaliteten i våra leveranser. En aspekt av detta är att vi håller oss uppdaterade och pålästa inom vårt område, ledarutveckling. Vad säger den senaste forskningen? Vad grundar vi våra utbildningar på? Har vi belägg för det vi säger?

Det intressanta jag funnit, efter att ha fördjupat mig ledarskap under drygt tio år, är att jag trots bokplöjande, trendspanande och otaliga samtal med ledare och chefer ändå inte bottnar. Jag blir inte säkrare och tydligare av mina studier. Jag kan tvärt om bli skeptisk till olika varianter av fundamentalister och dogmatiker som tvärsäkert proklamerar att de funnit sanningen, den ultimata förklaringsmodellen gällande ledarskap. Forskningen är motsägelsefull, chefernas verklighetsbilder likaså. Jag finner att mitt vanligaste svar sedan ett par år är ”Det beror på”.

Ibland sneglar jag avundsjukt på de som bottnat i sina perspektiv. Det finns ju ingen så handlingskraftig som en fundamentalist och det skulle ju vara skönt att vara tvärsäker någon gång. Men då hittar jag snart ett nytt perspektiv som gör min världsbild mer komplex och ärligt talat, roligare.

Visst går det att uttyda återkommande röda trådar mellan olika forskare, utbildare och tillämpare. Psykologerna, socialpsykologerna, sociologerna, ekonomerna, konsulterna, cheferna, filosoferna, författarna och de andra som beskriver ledarskap uttrycker ibland perspektiv som matchar varandra. Alla verkar till exempel överens om att kommunikation har en viktigt funktion i ledarskap. Hur viktigt? På vilket vis? Ja, det beror på…

För ett tag sedan snubblade jag i mina spaningar över ett TED-talk av Sarah Kay. Hon använder spoken word poesi för att utmana och väcka tankar. I sitt framförande ber hon åhörarna att lista tre saker som de vet är sanna. I tanken listade jag snabbt min kärlek till mina barn, min fru och mina föräldrar. Tre sanningar bortom tvivel. Det kändes bra att bottna i de perspektiven.

Efteråt tänkte jag att övningen kunde modifieras till en bra reflektion för deltagarna i våra kurser. Lista tre saker du vet är sanna gällande ledarskap. Frågan kändes enkel och naturlig att ställa men när jag själv försökte besvara den var det svårare. För varje sanning som dök upp återkom som en irriterande klåda tanken ”Men, det beror ju på”. En vecka senare, när jag slutat försöka forcera fram ett svar, infann sig till slut en insikt.

Ledarskap är en utövarkonst, ledare är konstnärer

Likt andra konstformer kan ledarskap beskrivas med teorier men att kunna färglära, perspektiv och konsthistoria gör dig inte till en framstående målare. Likt andra konstformer är ledarskap en skapande process där konstnären själv måste sätta sin prägel på utkomsten, för en kopia är inte konst. I konst liksom ledarskap är det första verktyget den egna hjärnan, men om hjärtat och magen inte är med kommer resultatet inte bli det bästa. Framstående ledare liksom andra konstnärer är tränade i att utöva sin konstform och har hittat sitt eget bästa sätt att tillämpa olika tekniker. Allt det här har jag ännu aldrig funnit att det ”beror på”.

Jag har hittills bara formulerat denna sanning men hoppas kunna återkomma med fler längre fram. Så, hur ser din lista ut? Vilka tre påståenden angående ledarskap vet du är sanna? (Dela gärna med dig på den här bloggen)

/David Beskow