Mohamad Kentar ansluter Kretsloppsteknik som praktikant

Jag kommer frÄn Syrien och flyttade till Sverige för nÀstan sex Är sedan. PÄ grund av kriget kunde jag inte avsluta mina studier I biokemi vod Universitetet i Aleppo.

Men med stor optimism och vilja att utmana mig sjÀlv ÄtervÀnde jag till skolbÀnken och lÀser nu andra Äret pÄ programmet i lÀkemedel och livsmedelsteknik pÄ Folkuniversitetet i Uppsala. Mina studier handlar om hela produktionskedjan frÄn ide till produkt. IngÄende moment Àr hygienkrav, processteknik, processkemi och relevant lagstiftning. MÄlet med min utbildning Àr att kunna förbÀttra hÀlsan och  livskvaliteten samt praktiskt arbete med uthÄllig lÀkemedels- och livsmedelsproduktion.

Det var med stor glÀdje som jag nyligen accepterades som praktikant pÄ SLU, som laboratorieassistent under 2,5 mÄnader inom fluglarvskomposteringsprocessen dÀr organiskt avfall omvandlas till djurfoder (insektslarver) och organiskt gödsel (behandlingsrest).

Links: mohamad kentar | LinkedIn. E-post: m.kentar86@gmail.com