Gratulationer till Dr Alice Isibika!

Den 8 juni försvarade Alice Isibika framgĂ„ngsrikt sin avhandling Förbehandling och substratblandning för ökad processeffektivitet vid fluglarvskompostering av livsmedelsindustriavfall. Extern opponent var Professor Sven Gjedde Sommer frĂ„n Aarhus Universitet (Danmark). BetygskommittĂ©n bestod av Docent Lara Maistrello frĂ„n University of Modena och Reggio Emilia Area San Lazzaro (Italien), Dr Chrysantus Tanga frĂ„n International Centre of Insect Physiology and Ecology (Kenya) och Docent Maria Westerholm frĂ„n SLU hĂ€r i Uppsala. Reserv var docent Åke Nordberg frĂ„n vĂ„r egen institution. Alice fick mĂ„nga frĂ„gor frĂ„n bĂ„de opponenten och betygskommittĂ©n och försvaret pĂ„gick frĂ„n 13 till 16:30. Vi tycker att Alice gjorde ett mycket bra jobb och gratulerar henne till denna prestation. Vi önskar Alice lycka till i framtiden och hoppas att hon kommer att kunna tillĂ€mpa det hon lĂ€rt sig under sin doktorandtid nĂ€r hon nu Ă„tervĂ€nder till Tanzania.

IOm du Àr intresserad av att veta mer om hur förbehandling eller substratblandning kan förbÀttra fluglarvskompostering av fiberrika avfallsströmmar, som t.ex. fruktskal, kontakta Alice eller Cecilia (cecilia.lalander@slu.se ).

Alice med sina handledare (Professor Björn VinnerĂ„s, Docent Cecilia Lalander, Professor Christian ZurbrĂŒgg och Dr Oscar Kibazohi), opponenten Sven Sommer samt betygskommittĂ© efter avslutat försvar.