Studiebesök fran Kjell och Märta Beijers Stiftelse

Förra veckan välkomnade Cecilia Lalander från Kretsloppsteknik besökare från Kjell och Märta Beijers Stiftelsen på SLU Campus i Ultuna. I rampljuset var det senaste projekt “5 ton grön fisk i disk” (se blogginlägg från 4 mars https://blogg.slu.se/kretsloppsteknik/2021/03/04/red-containers-at-campus/ ), där insektsmjöl tillverkades till fiskfoder på Campus Ultuna.

Besöket var ett utmärkt tillfälle att visa kretsloppsteknik-gruppens starka kompetens och relevans när det gäller cirkulär ekonomi (avfallshantering och foderproduktion). Efter ett snabbt besök skyndande gruppen vidare för att besöka andra forskargruppen och  få en inblick i den breda och viktiga forskning som bedrivs på SLU.

Kjell och Märta Beijers Stiftelse bildades 1974 genom en donation från Kjell och Märta Beijer. Utöver vetenskaplig forskning och utbildning stödjer stiftelsen kultur, framför allt med anknytning till svensk design och heminredningstradition. Stiftelsen står bland annat bakom Beijerinstitutet, ett av världens ledande forskningscentrum inom ekologisk ekonomi. Vilken bra dag det var och Cecilia fick många intressanta frågor och några av besökarna även provsmakade till och med våra torkade larver!