Intresserad av praktiska aspekter av avfallshantering med den amerikanska vapenflugan?

Eftersom att anvĂ€ndning av den amerikanska vapenflugan (BSF) har blivit mainstream som ett spĂ€nnande sĂ€tt att behandla organiskt avfall, fĂ„r vi fler och fler förfrĂ„gningar med frĂ„gor som ”vad ska jag” och ”hur ska jag”. Vetenskapliga artiklar ger sĂ€llan tillrĂ€ckligt lĂ€ttsmĂ€lta svar för utövare som Ă€r intresserade av att starta eller redan driva en BSF-anlĂ€ggning.

För detta Ă€ndamĂ„l har en webbsida för praktiskt kunskapscentrum upprĂ€ttats som innehĂ„ller information kring BSF-avfallshantering i ett förhoppningsvis enkelt och praktiskt format för mĂ€nniskor “i fĂ€ltet”.

Webbplatsen Àr uppbyggd efter kunskapskategorier:

• Övergripande vĂ€gledning
  • Att driva en BSF-anlĂ€ggning för bearbetning av bioavfall: Mest framtrĂ€dande Ă€r steg-för-steg-guideboken, tillgĂ€nglig pĂ„ engelska, indonesiska och kinesiska. En andra upplaga av denna bok Ă€r planerad att publiceras i juni 2021
  • Ekonomin för att driva en BSF-anlĂ€ggning för bearbetning av bioavfall: Detta anknyter till en online-kostnadsrĂ€knare och gör det ocksĂ„ möjligt att ladda ner ett excelbaserat kostnadsintĂ€ktsverktyg och dess manual.
  • Hantering av en uppfödning av smĂ„ BSF-larver (BSFL)
  • Substrat för utfodring av BSFL: HĂ€r tillhandahĂ„ller vi ocksĂ„ en lĂ€nk till “substratdatabasen” som ger information om substratets lĂ€mplighet och den förvĂ€ntade mĂ€ngden larver.
  • Raffinering av BSFL och produkter: Detta inkluderar faktablad om olika produkter och hur man gör dem.
  • AnvĂ€ndning och marknadsföring av BSFL-produkter: HĂ€r inkluderar vi resultat frĂ„n marknadsstudier och information om förpackning och marknadsföring av BSF-produkter. Vi visar ocksĂ„ resultat nĂ€r BSFL matas till sĂ€llskapsdjur och fĂ„glar.
  • SĂ€kerhetsövervĂ€ganden
  • VĂ€xthusgasutslĂ€pp
  • Insektsprodukters hĂ„llbarhet: lĂ€nkar till arbete utfört av vĂ„r nĂ€ra partner professor Mathys frĂ„n ETHZ om hĂ„llbarhetsbedömningar av BSF
  • Andra viktiga lĂ€sningsmaterial och kĂ€llor för praktisk information: Slutligen innehĂ„ller detta sista avsnitt lĂ€nkar till andra relevanta BSF-webbplatser samt andra omfattande böcker om BSF.

Att sÀtta ihop mycket av denna praktiska information var möjligt tack vare forskningsprojektet SIBRE (Sustainability of Insect-Based Recycling Enterprises) finansierat av SwissRe Foundation med mÄlet att generera kunskap och verktyg kring BSF-avfallshantering för anvÀndning av smÄ och medelstora företag och kommuner. Fokus lÄg huvudsakligen pÄ de ekonomiska perspektiven och utvecklingen av standardprotokoll för produkter som hÀrrör frÄn BSFL och testning av dessa i det indonesiska sammanhanget.

Kontakt: Christian ZurbrĂŒgg