Almedalen tisdag 2/7

Jag vaknar till ett Visby i grått. SMHI utlovar nederbörd. Det passar på sätt och vis oss mycket bra i år, eftersom så många av våra aktiviteter kopplar till vatten. Även om det kanske inte passar ett arrangemang som Almedalsveckan så är sommarregnen välkomna, inte minst här på Gotland.

Första seminariet i ”vår lokal” hålls av Havs- och vattenmyndigheten, och handlar om klimatförändringar och förvaltningen av våra marina resurser.

SLUs första egna seminarium har inte vatten som fokus, utan handlar om unga människors psykosociala hälsa och vilken roll olika former av interaktion med djur kan spela. Framtiden djur, natur och hälsa och Lena Lidfors står som värdar. Seminariet fyller lokalen till sista plats och bland deltagarna finns också, passande nog, några hundar. Igår lyftes studenternas hälsa och stressnivå i andra seminarier. Här fick vi exempel på ett antal positiva effekter som är belagda i forskningen och flera konkreta och mycket talande berättelser från vardagen, svenska erfarenheter som visar hur väl relationen till djur kan bidra till barns utveckling. Samspelet mellan barn – djur och för all del barn – djur – vuxna kan bidra med underverk. Djuren kan bli en ”brygga” som underlättar på många olika sätt. Ett riktigt framtidsområde där vi behöver mer forskning och fler exempel på hur det kan fungera i praktiken.

Future Food körde ytterligare en livepodd, denna gång om avlivning och slakt av fisk. Här finns också mycket spännande att arbeta vidare med, inte minst för den framtidsbransch som landbaserad odling av fisk kan utgöra.

Under lunchen nådde en mycket glad nyhet hela vägen från Vigo till Visby. Vi har nu tagit leverans av undersöknings- och forskningsfartyget Svea! Tack till alla inblandade för ett fantastiskt arbete!

Direkt efter lunch hade vi, under kompetent ledning av moderatorn Johan Lundqvist, ett annat centralt och livsviktigt seminarium, om kemiska risker i våra dricksvatten. Salen var full och vi fick intressanta återblickar på hur lång tid det kan ta för moderna samhällen att ”upptäcka” och sedan hantera risker med nya kemikalier i vårt kanske viktigaste livsmedel, vattnet vi dricker. Även här finns mycket kvar att göra där vi från SLUs sida kan lämna stora bidrag. Potentialen i en framtida samverkan med bl.a. Uppsala universitet, Livsmedelsverket, SGU, vattenproducenter och andra verkar mycket stor!

Sedan berättade Lena Tranvik och Artdatabanken om arttillståndet av våra vattendrag, sjöar och hav. De avslutade med mingel i kombination med stationer med kunskapsbaserade tester kring precis det de tidigare informerat om. En uppskattad och lärorik övning som ledde till spännande diskussioner. Vi fyllde inte lokalen men publiken var desto kunnigare.

Mistra Biotech ordnade en livepodd om ”konsumenterna, maten och gentekniken”, frågor som varit med i det programmet från början och som väckte stort intresse hos publiken.

Dagen avslutades med ett mycket uppskattat Alumnmingel. Det är kul att så många nuvarande och tidigare SLU:are dyker upp i så många olika roller, inte minst här i Almedalen! Alumnminglet lovar gott inför framtiden och värmen i diskussionerna var en tydlig kontrast till vädret, där regnet tidvis varit intensivt och temperaturen låg. Mot en grå bakgrund har SLU:s banderoller och planscher under satt färg på hamnområdet, även om ett piskande regn i skymningen döljer det mesta när vi går mot bussen till Kneippbyn.