Almedalen måndag 1/7

Visby visar sig från sin varma och välkomnande sida! Blå himmel, ljumma vindar och vågor med små vita gäss.

Tack vare ett intensivt och framgångsrikt fotarbete från vår eventkoordinator Rebecca Rikner, huserar vi i år i Björkanderska magasinet, nere vid hamnen. Rebecca, flera av våra studenter och andra SLU:are har gjort ett fantastiskt arbete, för att tillsammans med våra hyresvärdar få till en trevlig, ljus och spännande lokal. Här ska vi också sända en särskild tanke till de SLU-kollegor som fixat förutsättningarna för ljud, webbsändningar och att få ut våra arrangemang i olika media!

Det var en full förstadag för oss som universitet. Först ut, av våra egna aktiviteter var, var Katarina Kyllmar m.fl. som diskuterade vår (o)förmåga att dra nytta och lärdom av de uppföljningar som inte minst SLU bidrar med, när det gäller åtgärder mot övergödning. Problematiken finns inom fler områden. Vi fyllde lokalen och från publiken kom relevanta frågor om vem som bör göra vad för att bättre använda de kunskapsunderlag som redan finns, och som vi kommer få i framtiden.

Sedan hade länsstyrelsen i Stockholm och Axfoundation ett seminarium i den lokal som vi hyrt, om lokalt fångad fisk. Det kändes nästan som om det också var ett SLU-seminarium! Mycket av de frågor som diskuterades är sådant som vi forskar på och där vi sitter på djupa kunskaper.

Future Food hade en livepodd och ”smart sjömat eller fishy food” dit vi bjudit in spännande och intressanta talare. Formatet är delvis nytt och det blir spännande att se vad det blir för ringar på vattnet.

Under eftermiddagen utmanade Ingrid Wesström, Abraham Joel och några fler lokalens mottagningskapacitet i ett rappt modererat och mycket uppskattat seminarium om ”klimatanpassad vattenhantering”, en av våra stora utmaningar. Engagemanget var stort i diskussionerna, kul!

Vår nya rektor, Mia Knutsson Wedel, och undertecknad deltog samtidigt i ett seminarium om universitetens roll när det gäller samhällets utmaningar kring hållbar utveckling, ett gemensamt arrangemang mellan de stora universiteten i Stockholm och Uppsala, SUUN; komplexa frågor och inga enkla lösningar, men kanske just därför en mycket viktig diskussion som vi, på olika sätt, kommer arbeta intensivt med vid många svenska lärosäten.

Future Food hade ytterligare en livepodd, nu om ”för mycket eller för lite vatten – hur klarar lantbruket det?

Dagen i Björkanderska magasinet slutade med ett arrangemang om en annan mycket central fråga för svensk forskning och svenska lärosäten, om en (nationell) strategi för forskningens infrastruktur, och inte minst Max 4 och ESS. Även här användes ”vår lokal” av andra arrangörer, där vi var med på ett hörn. Rollups med SLU-motiv var säkert starkt bidragande till att ”våra” ämnen dök upp i exemplifieringar under seminariet.

Dagen kan sammanfattas med att alla SLU-are som hjälper till med arrangemangen gjort ett storstilat arbete, liksom alla ni som deltagit i våra aktiviteter. En annan intressant observation för mig som vicerektor för samverkan är att just samverkan återkommer i alla våra diskussioner. Ett tydligt tema oberoende av ämne. Samverkan ska lösa en lång rad utmaningar och identifieras återkommande som en stor potential, där ”vi” behöver bli bättre. Här finns förväntningar på oss! Det känns stimulerande.

Dagen avslutas med att jag inte kan hålla fötterna borta från vågskvalpet på stenstranden nedanför Kneippbyn. Den nedgående solens strålar kontrasterar mot den distinkt blåa vattenlinjen med att färga molnen vid horisonten i ett spektakulärt antal nyanser av rödrosa. Jag blir plötsligt påmind om att vågor oftast är olika stora. Med ett torrt och ett blött byxben vandrar jag tillbaka till mina stugkamrater för att läsa e-post innan läggning.