Rapport från Borgeby fältdagar

In English below

Precis hemkommen från lantbruksmässan i Borgeby. Tema för året var vatten. Jag fick en fin guidning genom mässan av HIR Skånes VD Erik Stjerndahl och styrelseordförande Nils Gyllenkrok, samt Hushållningssällskapets förbundsdirektör Jesper Broberg. Mässan är den största i sitt slag i norra Europa och drar till sig mer än 20 000 besökare och 400 utställare under två dagar. Det var otroligt intressant att ta del av alla olika typer av växtodlingsdemonstrationer, det särskilda vattenlaboratoriet och den populära ”Gropen”.

Alla de många demonstrationsansvariga som jag talade med hade utbildningsbakgrund ifrån SLU, där var agronomer, hortonomer, lantmästare och trädgårdsingenjörer. De vittnade bland annat om vikten av de teoretiska kunskaperna från SLU som en bas för en framgångsrik yrkeskarriär. Visserligen ligger Borgeby-dagarna utanför normala terminstiden, men jag tror att en studentexkursion till Borgeby, dagarna innan eller under själva mässan, kunde vara ett utmärkt inslag i alla våra agrara utbildningar, för såväl inspiration som kunskapsinhämtning och nätverkande.

Karin Holmgren, Prorektor

Tre personer och den röda SLU-ballongen syns i bakgrunden.
SLU hade en egen monter med flera seminarier. En stor röd SLU-ballong gjorde det lätt att hitta dit. Från vänster: Hushållningssällskapets förbundsdirektör  Jesper Broberg, SLU:s prorektor Karin Holmgren samt HIR Skånes vd Erik Stjerndahl. Fotograf: Jesper Broberg.
ENG SLU had its own display with several seminars. The big, red SLU balloon made it easy to find. From left: Jesper Broberg, Karin Holmgren and Erik Stjerndahl. Photo: Jesper Broberg.
På Borgeby fältdagar visas marken i genomskärning så att man kan se de olika jordlagren. En folkmassa studerar förhållandena.
I ”Gropen” får man som besökare stor förståelse för samspelet mellan markens egenskaper och grödans framgång. Roligt för mig med min geovetenskapliga utbildningsbakgrund att äntligen få titta på lite markprofiler igen! Fotograf: Jesper Broberg.
ENG In “Gropen”, visitors are given great understanding of the interaction between soil properties and crop success. With my background in earth sciences, it was fun to finally look at some soil profiles again. Photo: Jesper Broberg
Utsikt över Borgeby med alla tält och provytor med olika sorters spannmål.
Vy över Borgeby Fältdagar och växtodlingsdemonstrationsfälten. Fotograf Jesper Broberg
ENG View over Borgeby Fältdagar and the crop production demonstration fields. Photo: Jesper Broberg.

Report from Borgeby Fältdagar
I’ve just come back from the agricultural fair in Borgeby. This year’s theme was water. The CEO of HIR Skåne, Erik Stjerndahl and chair of the board Nils Gyllenkrok, as well as president of Hushållningssällskapet, Jesper Broberg, gave me a nice tour of the fair, which is the largest of its kind in northern Europe. It attracts more than 20,000 visitors and 400 exhibitors during two days. It was incredibly interesting to experience all kinds of different crop production demonstrations, the special water laboratory and the popular “Gropen”.

All of the many people responsible for the demonstrations had a background at SLU – they were agronomists, horticulturists, agricultural managers and horticultural engineers. Among other things, they said how important the theoretical knowledge taught at SLU is as a base for a successful career. True, the fair takes place outside of normal semester periods, but I think that a field trip to Borgeby the days before or during the fair could be an excellent element in all of our agricultural education, both in regard to inspiration, knowledge and networking.

Karin Holmgren, Deputy Vice-Chancellor