Alnarpskonferensen lockade många

Scroll down for English version

Klimatsmart företagsledning lockade många besökare till SLU i Alnarp i förra veckan. Gott och väl över 200 personer, däribland glädjande nog många studenter kom och lyssnade på och diskuterade med intressanta föredragshållare. Vi rörde oss från de stora globala utmaningarna med att nå tvågradersmålet, till betydelsen av förändrade brukningsmetoder, som mer fånggrödor i växtföljden. Vi fick insiktsfulla och inspirerande presentationer från företagare inom livsmedelsbranschen, som på olika sätt framgångsrikt visar att det går att förändra moderna progressiva företag så att deras klimatpåverkan blir väsentligt mindre, eller rent av så kallat klimatpositiva.

Samtidigt blev det tydligt hur komplexa strukturer och samband vi har att göra med, när vi nu på allvar ska ställa om produktion och konsumtion så att den blir mer hållbar och radikalt mindre miljöbelastande. Självklart kommer livsmedelsproduktionen vara en stor utmaning. Vi kan välja bort mycket av det vi konsumerar idag, för att minska den globala uppvärmningen, men vi kan inte sluta att äta.Vi kan däremot göra stora förändringar i våra dagliga rutiner och beteenden, och vi kan binda kolatomer från luften ner i marken igen. Jordbruket och jordbrukets företagare kommer fortsatt spela en avgörande roll för såväl samhällets utveckling som för vårt framtida klimat.

Årets Alnarpskonferens illustrerade hur viktiga SLU:s frågor är, vilken stor skillnad vi alla kan göra och hur spännande det kan vara att utveckla nya affärsidéer inom livsmedelssystemen och den gröna sektorn. Stort tack till arrangörerna, för ett program som inte minst alla SLU:s studenter nog hade haft glädje av, er kompetens behövs ute i samhället!

PS. Konferensen finns inspelad och går att se via denna länk.

Erik Fahlbeck, prorektor samt vicerektor för samverkan

The Alnarp Conference 2019

Climate-smart business management was a topic that attracted a lot of visitors to this year’s conference at SLU Alnarp. Well over 200 visitors attended, including – I’m happy to say – a number of students, above all future agricultural managers. They had the opportunity to listen and talk to interesting presenters covering a range of topics, from the grand global challenge of reaching the 2-degree target to the importance of new farming practices such as increased use of catch crops. There were insightful and inspiring presentations from representatives of food businesses who in various ways showed that you can successfully change modern, progressive companies and significantly reduce their climate impact or even make them “climate-positive”.

At the same time, it became evident that we are dealing with immensely complex structures and relationships in the transition to sustainable production and consumption habits that are radically less taxing on the environment, a transition we all need to make. Food production will present a major challenge. We can stop consuming a lot of the things we consume today in order to reduce global warming, but we cannot stop eating. What we can do is make considerable changes in our daily routines and behaviour, and we can increase the amount of carbon we bind in the soil. Agriculture and agricultural businesses will continue to play a crucial role, for societal development as well as for our future climate.

This year’s Alnarp Conference illustrated how important SLU’s work is – that we really can make a difference – and how exciting it can be to develop new business ideas related to food production and the land-based sector. A big thank you to the organisers for a conference programme that inspired not least the SLU students – society needs you!

Erik Fahlbeck, Deputy Vice-Chancellor and Pro Vice-Chancellor for external collaboration