Mat, djur, hälsa och stadsutveckling – vicerektor rapporterar från Almedalens onsdag

Djuren, hälsan och städerna

Värmen kom tillbaka till Gotland. I lätt motvind och mot en klarblå himmel cyklade jag in till dagens första SLU-seminarium, ”Med sikte på framtidens städer”, ett morgonseminarium som fortsatte gårdagens trend att fylla lokalens alla lediga platser! Diskussionerna var engagerade och uppenbart angelägna.

Se den inspelade livesändningen av seminariet på Facebook*

Myllret i Visby är intensivt som vanligt, men det var inte lika många som hittade in till den fjärde framtidsplattformens förmiddagsseminarium, ”Djur och natur hjälper människor till hälsosamma liv och välbefinnande”. Å andra sidan var det alldeles uppenbart att inte minst de politiker som deltog i panelen fick mycket att tänka på och att deltagarmixen i det här seminariet var mycket lyckad!

Se den inspelade livesändningen av seminariet på Facebook*

Käk i kris och krig

Den gedigna panelen som reflekterade kring kriskäk, både samstämmighet och intressemotsättningar vädrades. Foto Peter Ruterhagen.

Efter lunch bytte vi, SLU, lokaler, från Uppsala universitets salar till ett klassiskt Almedalstält på Hästgatan, mitt i promenadstråket. Seminariet ”Käk i kris och krig – livsmedelsberedskap i en ny tid” fyllde den större lokalen gott och väl till bredden och det stora intresset manifesterades av att UNT sökte oss för en intervju med en av presentatörerna.

Dagens sista seminarium, Urban Futures ”Bortom bilen”, fick inte en lika stor publik. Just därför kanske det var bra att ordna detta seminarium – det kom flera kommentarer i stil med ”jag visste inte att SLU höll på med stadsfrågor”. Frågeställningarna som diskuterades är så relevanta att de förtjänar en större publik och framförallt den kompetens och det kunnande som vi har inom SLU.

Dagens två sista seminarier livesändes inte, men spelades in för att kunna ses på SLU:s Facebook eller Youtube senare.

Grillkväll

På kvällen bussade vi samverkansparter och SLU:are till grillat lamm, saffranspannkaka och diskussioner om utmaningsdriven innovation hos Gunilla och Thomas Björkqvist i Väte. Över 80 personer fick ljudnivån i det Björkqvistska partytältet att överstiga alla rekommenderade gränsvärden genom att gå från ett stillsamt sorl till ett stegrande, närmast bedövande brus. Glada och nöjda åkte vi tillbaka till Visby vid tio – halv elva.

Även om vi genomförde många lyckade aktiviteter under dagen kan man dock inte vara nöjd med en dag där NMR går in och stör ordningen under ett av de politiska talen i Almedalen, en stor bedrövelse som jag innerligt hoppas att vi slipper framöver.