Hållbara blå-gröna städer

Idag lever hälften av jordens befolkning i städer och inom några decennier tror man att hela tre fjärdedelar av alla människor kommer att vara stadsbor. Detta ställer mycket stora krav på utformningen av städerna för att kunna erbjuda en optimal livskvalitet med minimal miljö-påverkan.

Dessa frågor stod i centrum under förra veckan när vi arrangerade vår fjärde Global Challenges University Alliance Workshop: ”Green and Sustainable Cities – the Role of Landscape Architecture”.  Förutom SLU-forskare deltog representanter från universitet i Australien, Japan, Kanada, Malaysia, Nya Zeeland, Nicaragua, Ryssland, Thailand, Uganda och USA. Det mycket lyckade programmet, som bl a inkluderade en exkursion till olika delar av Stockholm, hade utformats gemensamt av våra landskapsarkitekter på Alnarp och Ultuna. Flera av föredragen tog upp de nya utmaningar som klimatförändringarna ställer på stadsplaneringen och hur forskningsbaserad design både kan minska översvämningsrisker och värmestress i stora städer.

Det blev också uppenbart för mig att landskapsarkitektur är ett område under stark utveckling och med mycket hög global samhällsrelevans. Inom SLU borde ett fördjupat samarbete med andra forskare inom områden som ekologi, energi och ekonomi kunna ge mycket stora synergimöjligheter. Ett annat område är stadsnära livsmedelsproduktion där expertis inom landskapsarkitektur t ex skulle kunna bidra till planeringen av hållbara urbana akvakultursystem, gärna kombinerade med växthusodling och restvärmeutnyttjande.

På samma sätt som vid tidigare workshops arbetar nu arrangörerna aktivt med att planera för en uppföljande Global Challenges Summer School under 2015 för doktorander från olika alliansuniversitet. Tillsamman med övriga deltagare skriver man också på ett ”opinion-paper” som skall sammanfatta de viktigaste kunskapsluckorna och forskningsbehoven i ett globalt perspektiv. Förhoppningsvis leder detta till nya spännande forskningsprojekt med global finansiering.

Johan Schnürer,

vicerektor för samverkan