Dina synpunkter på betygsfrågan?

Publicerat den

Den här gången vill jag ställa några frågor till dig som är student eller lärare på SLU:

  • Har du upplevt problem med att utländska universitet inte godtar betyg som inte satts enligt ett sjugradigt system?
  • Har det i så fall handlat om att inte få tillgodoräkna kurser eller kandidatexamen, eller har det handlat om problem när man diskuterar samarbets- eller utbytesavtal?
  • Hur stort är problemet?

Den svenska Bolognaexpertgruppen planerar ett seminarium som handlar om betygssystem i relation till studentmobilitet – och vi vill gärna ta del av olika erfarenheter. Skicka gärna synpunkter i kommentarsrutan nedanför, eller på min e-mail. 🙂

Bakgrund: De så kallade ECTS-betygen (A-Fx) utvecklades som en del i Bolognasamarbetet där tanken var att det lokala betyget skulle kunna kommuniceras och översättas någorlunda jämförbart internationellt. I praktiken har utvecklats en praxis där ECTS-betyg används målrelaterat vid vissa universitet och dessutom har flera länder infört skalan generellt. Det här var inte syftet från början och därför tog EU-kommissionen bort ECTS-betygen och lanserade i stället ECTS-Grading-Table, dvs överföringsnycklar kopplade till kurserna. Det har visat sig att detta system inte är tillräckligt känt och inte alltid godtas internationellt, vilket kan leda till problem med tillgodoräknande och avtal.

Vid SLU används en fyrgradig målrelaterad betygsskala från och med läsåret 2008/09 för de allra flesta kurserna och utbildningsprogrammen. Till betygsdokumenten bifogas en överföringsnyckel mellan den fyrgradiga skalan och ECTS-skalan:
5: Pass with Distinction = A and B,
4: Pass with Credit = C,
3: Pass = D and E
U: Fail = F and Fx

Inresande utbytesstudenter har rätt att få sina betyg direkt enligt den sjugradiga ECTS-skalan genom en överföring från den fyrgradiga skalan, så att de med bäst resultat inom betygsintervallet för 5:a får A, övriga B osv.

Bidra alltså till diskussionen, kom med bloggkommentar eller e-post direkt till Lena.Andersson-Eklund@slu.se.

Lena Andersson-Eklund

SLU är fortsatt på banan!

Publicerat den

Förra veckan, den 29-30 november, samlades de nya fakultetsnämnderna utanför Uppsala för att förbereda sig för sina kommande uppdrag. Fyra nya fakultetsledningar tar från årsskiftet över stafettpinnarna från nuvarande ledningar vilket innebär en rejäl förnyelse i ledningsrådet. SLU får också en ny pro-rektor, Torbjörn von Schantz som tillträder från årsskiftet. Torbjörn blir – förutom att vara rektors ställföreträdare – också ansvarig för arbetet med organisations-förändringar. Nuvarande prorektor Lena Andersson-Eklund fortsätter att ansvara för våra utbildningar och nu som vice-rektor med särskilt uppdrag att hålla i arbetet med att utveckla en ny organisation och struktur för våra utbildningar.  Det är flera stora utmaningar som ligger framför oss och det ska bli mycket spännande att tillsammans skapa framtidens SLU. Vi är mitt i en omställningsperiod – med stora strategiska satsningar för att behålla och förstärka SLU’s konkurrenskraft som framstående lärosäte. Det innebär att vi måste både bromsa och gasa samtidigt – något som inte är varken nytt eller oprövat för SLU.

Jag har just i min hand fått en rapport ”Vägval vid SLU – hur förändras ett universitet” som handlar om utvecklingen från 1977 och framåt. Den handlar om SLU’s viktigaste och många gånger svåra val för att anpassa och förändra verksamheten efter tidens krav och önskemål. Förändringens vindar blåser på SLU – så som de alltid gjort – och som de måste göra för att SLU som lärosäte ska ha en chans i en allt mer konkurrensutsatt bransch.

Att vi hänger med kan konstateras när forskningsrådens beviljningar blev kända och nästan en tredjedel av Formas beviljade medel gick till SLU. Drygt 187 miljoner kronor fördelas nu till olika projekt. Från Vetenskapsrådets utlysningar var det cirka 10-15 av SLU:s forskare som beviljades medel i denna omgång. Intressant att se att SLU behåller sin marknadsandel i år – förra året gick en stor del av pengarna till starka miljöer, där vi lyckades extremt bra. I år ökar vi både i absoluta tal och procent inom alla tre bidragstyper (projekt, unga forskare och mobilitet).  I synnerhet är det roligt att bidragen till unga forskare ökat, där vi låg väldigt dåligt till förra året. Utfallet är glädjande och visar att SLU är fortsatt med på banan. Ett stort grattis till alla er som lyckades denna gång. Till dig som inte kom med är budskapet att inte ge upp – nästa gång blir det säkert din tur!

Lisa Sennerby Forsse

Nyanställda, HaV och nordisk samverkan

Publicerat den

I torsdags morse hälsade jag i enlighet med traditionen våra nyanställda medarbetare vid SLU välkomna på Loftet i Ultuna. Det är alltid lika roligt att få berätta om vårt universitet, vår verksamhet och vår närvaro på 30-talet platser i landet. Beroende på var i organisationen man arbetar och på vilken ort man är stationerad får man lätt en speciell bild av vad SLU är. För mig är det viktigt att framhålla att vi tillsammans är SLU. Att ha närvaro på flera platser är naturligtvis både en styrka och en utmaning ur effektivitetssynpunkt. Den diskussionen återkommer vi till under våren i samband med arbetet med att processa organisations- och utbildningsutredningarnas förslag.

Någon timme senare satt jag i videomöte med ledningen för den nya Havs- och vatten-myndigheten (HaV),  tillsammans med berörda medarbetare och universitetsdirektören. Vi diskuterade det faktum att HaV får nedskärningar i sin budget som berör dels vår nya institution Akvatiska resurser dels delar av fortlöpande miljöanalys. Diskussionen rörde både bakgrunden till neddragningen och hur vi kan hantera en minskad uppdragsnivå framöver. En annan fråga vi hade uppe rör behovet av forskningsfartyg, något som är förknippat med stora kostnader. Just nu hyr man fartyg från Danmark för att klara behoven då de svenska fartygen är skrotade pga ålder och skröplighet!

På fredagen var jag som ledamot av NordForsks styrelse inbjuden till ett möte med NUS (Nordic University Rectors Association) i Helsingfors för att diskutera hur nordisk samverkan inom forskning och utbildning kan förbättras. Det nordiska samarbetet har fått konkurrens genom ett ökande engagemang i EU-samarbeten, det gäller för oss liksom för samtliga av våra nordiska grannländer. För SLU är det nordiska samarbetet värdefullt i de av våra verksamheter som berör de areella näringarna både vad avser produktion och miljö, då vi tillhör samma klimatområden. SLU har också ett sedan länge pågående samarbete inom NOVA-nätverket och vi försöker hålla igång både det nordiska och det europeiska samarbetet.

Lisa Sennerby Forsse