Samverkan 2014

För SLU kom år 2013 att handla mycket om organisationsförändringar och andra mer interna frågor. Under 2014 kommer istället vår samverkan med sektorerna och andra delar av samhället att stå mer i fokus. Denna ökade omvärldsorientering gäller inte bara SLU utan också för Sveriges övriga lärosäten. En anledning till ett ökat samverkansintresse är att regeringens senaste forskningspolitiska proposition presenterar ett antal åtgärder för att stärka förutsättningarna för universitet och högskolor att ta ansvar för sin (samverkans)uppgift och att verka för nyttiggörande av forskningsbaserad kunskap. Regeringen har givit VR i uppdrag att utreda och lämna förslag som gör det möjligt att fördela anslag till lärosäten innefattande kollegial bedömning av kvalitet och prestation i forskning, inkluderande såväl vetenskapliga bedömningar som bedömning av dess relevans och nytta för samhället. I framtiden kan alltså prestation och kvalitet inom samverkan påverka vårt statsanslag på samma sätt som vår andel av Sveriges vetenskapliga publicering och externa forskningsanslag redan idag påverkar anslagets storlek.

Vinnova fick i uppdrag att i samråd med VR, FAS och Formas, utforma metoder och kriterier för bedömning av prestation och kvalitet i lärosätenas samverkan i termer av relevans och nyttiggörande av forsknings-baserad kunskap samt utifrån dessa genomföra en utlysning och i konkurrens mellan lärosäten fördela medel.  Som ett resultat av en sådan utlysning har SLU fått över tre miljoner kr i Vinnova-anslag för att utveckla samverkanslektorernas arbete. Detta innebär  bl a internationell benchmarking vid Cornell, Wageningen och University of British Colombia som alla är partneruniversitet i Global Challenges University Alliance. Vi deltar också tillsammans med åtta andra svenska lärosäten i Vinnova-projektet ”Kunskapsutbyte och Lärande om Strategisk Samverkan”. Vår roll är att bidra med erfarenheter från utvecklingen av ett nod-baserat SLU Partnerskap. Tanken med detta nya initiativ är att vi skall bli mycket bättre på att utnyttja att vi finns på många platser i Sverige. Ett antal campus, stationer mm kommer då att bli noder för olika regionala kunskapsbehov och samtidigt vara ingång till SLU:s samlade kompetens.  Det skulle kunna beskrivas som:
Ett SLU – många kunskapsportar.

Det övergripande målet för SLU:s samverkan är att ”Vetenskaplig kunskap skall bidra till ett uthålligt nyttjande och en god förvaltning av de biologiska naturresurserna”. Samverkan med omvärlden skall också utveckla vår egen utbildning och forskning och bidra till att medborgare, media och politiker får ökade kunskaper om de biologiska naturresurserna.

Under förra veckan deltog kollegor från samtliga fakulteter vid ett Vinnova-seminarium för att diskutera modeller som beskriver lärosätens samverkans-mönster. En slutsats blev att framgångsrik samverkan kräver både strategi, organisatoriska strukturer och en kultur som stimulerar till aktiv kontakt med det omgivande samhället. SLU har ovanligt goda förutsättningar att komma väl ut vid en jämförelse av svenska lärosätens samverkan. Ett exempel är att vår omfattande verksamhet inom fortlöpande miljöanalys bygger på en nära samverkan med myndigheter för att förse dem med kunskapsunderlag för olika miljöåtgärder. Denna typ av samverkan, ”science to policy (to science)”, var
temat för ett mycket intressant seminarium som anordnades av Future Forest programmet i förra veckan.

De finns också röster som är kritiska till lärosätenas omvärldssamverkan och nyligen publicerade Svenska Dagbladet en sådan debattartikel
Rop på samverkan
kan leda till korruption”. Artikeln tar upp ett antal viktiga frågor kring forskningens oberoende och dess förmåga att kritiskt granska olika företeelser i samhället. Dessa tankegångar är också viktiga att ha med när vi under våren skall utforma ett nytt SLU-övergripande styrdokument för samverkan. Dokumentet skall ta utgångspunkt i verksamhetsidén och vår nya värdegrund för SLU. Den senare utgår från värdeorden Vetenskaplighet, Kreativitet, Öppenhet och Ansvarstagande. Begrepp som väl fångar SLUs ambitioner för vår omvärldssamverkan.

Johan Schnürer