Uppsatspresentationer och möte med Heby kommun

Idag var det dags för ännu ett möte med projektgruppen och med Heby kommun. På mötet presenterades två uppsatser som skrivits inom ramen för vårt projekt. Elina och Jenny presenterade sin uppsats om eldsjälars betydelse för landsbygden på Gotland. Ett ämne som är dåligt utforskat. Emil och Anneli presenterade sin uppsats om motstånd för entreprenörskap på landsbygden. De har tidigare skrivit ett inlägg här på bloggen.

Representanter från Heby kommun var med och diskuterade ämnena i uppsatserna. En fråga som kom upp var t ex hur mycket motstånd människor klarar av? Även här var det sociala kapitalet viktigt för att kunna stötta varandra i motgångar. Det är också så att de som intervjuades va de som klarade av motståndet, de som tog sig förbi motståndet och fortfarande drev företag.

Efter uppsatspresentationerna pratade vi om hur vi på ett mer praktiskt sätt ska involvera Heby kommun i våra kurser. Det är entreprenörskapskurserna för ekonomistudenterna och landsbygdsutvecklingsstudenterna som till hösten ingår i studentinvolveringen för projektet. I kurserna ska ekonomistudenterna göra en fallbeskrivning av ett företag och sedan tar landsbygdsutvecklingsstudenterna och gör en analys av de olika beskrivningarna.

/Annie