Workshop med Heby, Östhammar och Gotland

Externa deltagare från Heby, Östhammar och Gotland samt projektgruppen från SLU.

Fredagen den 13 september samlades vi i projektet tillsammans med representanter från Heby, Östhammar och Gotland. Syftet med workshopen var en dialog kring entreprenörskap i olika former, med utgångspunkt i projektgruppens kapitelutkast.

De externa deltagarna hade olika ingångar för sitt engagemang i landsbygdernas utveckling; ideellt, som företagare eller som offentligt engagerade.

Berättelserna som ligger till grund för de olika texterna kommer ifrån de tre kommunerna som var representerade på workshopen. Det mesta av materialet har samlats in av studenter på olika sätt, i kombination med att projektgruppen även själva varit ute och både intervjuat samt observerat olika processer på plats.

Kapitlen som diskuterades var:
Bygga barnens bygd – Socialt entreprenörskap och värdeskapande, Josefina Jonsson

Fest i Heby som entreprenöriell process och scen, Gustav Broms

Genusperspektiv – En nyckel för att synliggöra och förstå entreprenörskap på landsbygder, Katarina Pettersson

Ta och få plats i en ny sociokulturell geografi, Gustav Broms

Att stödja utlandsfödda företagare på landsbygden – Med nycklar istället för pekpinnar? Katarina Pettersson

Nu följer vidare revidering av texterna och fortsatt författande av fler kapitel som sedan kommer att sammanställas i en antologi om olika typer av entreprenörskap för en levande landsbygd!