Nduhiu Gitahi, doktor i filosofi

Vi gratulerar Nduhiu Johnson Gitahi till doktorexamen i filosofi för sitt avhandlingsarbete: Isolering, serotyp och molekylÀr karakterisering av enteriska patogener för validering av Peepoo sanering lÀngs hanteringskedjan i Kibera, Nairobi Kenya.

Studien utvÀrderade Peepoo sanitetslösning, en personlig toalett för engÄngsbruk för sanitetsbehandling av mÀnskliga utsöndringar och ÄteranvÀndning som sÀker gödselmedel. Peepoo tillhandahÄlls som en lösning av skolsanering i stadsslum Kibera av IAS och elva skolor i Kibera var involverade för att bestÀmma sjukdomens prevalens. En hög prevalens detekterades för parasiter Entamoeba histolytica (28%), Ascaris lumbricoides (20%) och Trichuris trichura (13%) medan prevalensen av Cryptosporidium spp. var lÄg (2,4%). För Campylobacter spp. och patogena Escherichia coli var prevalensen 18,3% respektive 7%. Emellertid befanns en stor andel av bakterierna vara resistenta mot första och andra generationens antibiotika pÄ olika nivÄer. Viral infektion (Rotavirus och Adenovirus) hade lÄg prevalens och identifierades inte som ett hÀlsoproblem under studieperioden.

Att anvÀnda Peepoo som ett medel för att behandla utsöndringen frÄn infekterade skolbarn visade att bakterier (patogener och indikatorer) inaktiverades i Peepoo vid den första provtagningen efter 2 veckor medan de mer bestÀndiga Ascaris-Àggen minskade gradvis i livskraft utan livskraftiga Àgg som hittades i veckan 8, motsvarande en 4 log10-inaktivering. Studien drar slutsatsen att den viktigaste saneringseffekten Àr frÄn den tillsatta urea eftersom inaktivering i kontrollerna var betydligt lÄngsammare eller inte intrÀffade under studieperioden. Ett krukaexperiment visade att vid anvÀndning av obehandlade mÀnskliga utsöndringar som gödselmedel finns det en risk för upptag och internalisering av bakteriella patogener i de odlade vÀxterna. Den höga prevalensen av sjukdomar i kombination med överlevnad i odlingssystem betonar behovet av att sanera behandlingen Àr mÀnskliga utsöndringar anvÀnds som gödselmedel. Resultaten frÄn denna studie visade Peepoos förmÄga att effektivt inaktivera patogener som finns i mÀnskliga utsöndringar vid lagring under 8 veckor vid omgivningstemperatur. Detta minskade signifikant risken för patogener internalisering av koriander odlad i mark befruktade med mÀnskliga utsöndringar. Peepoo-pÄsen bör dÀrför medvetet marknadsföras som en metod för hantering av mÀnskligt avfall i informella bosÀttningar och som alternativ kÀlla för organiskt gödningsmedel. Massupptagning av barn rekommenderas efter var tredje mÄnad i sÄdana informella bosÀttningar.

Doktorandprojektet har genomförts som en del av Peepoo– a leap frog sanitation solution finansierad av Sveriges forskningsrĂ„d men finansierades ocksĂ„ delvis av Grand Challenges Canada. Doktorandstudien övervakades gemensamt av Prof. Michael M. Gicheru, Kenyatta University och co-handledare Dr. Annika Nordin, SLU, och Dr. Peter B. Gathura, University of Nairobi.