På spaning efter entreprenörsanda!

Vårt första inlägg av studenter följer här!

Hej!

Vi är två ekonomagronomer studenter, Emil Månsson och Anneli Olausson, som är mitt uppe i skrivandet av kandidatuppsats, som är en del av ett större forskningsprojekt på SLU som heter “Rural Keys”. Motstånd för entreprenörskap på landsbygden är vårt ämne, och i början av april tog vi båten över till Gotland för att se om vi kunde studera detta i verkligheten.

Den empiriska insamlingen gjordes i När, en socken på södra Gotland. Socken När har en levande landsbygd där ca 420 människor lever. I socknen finns ca 60-70 aktiva företag och en mängd föreningar vilket skapar liv åt landsbygden, vill ni läsa mer om bygden så kan ni surfa in på nar.se. Genom kontakt med forskningsgruppen, har vi fått förmånen att intervjua representanter från både föreningar, bolag, enskilda företagare, politiker och tjänstemän. Väl på Gotland mottogs vi varmt av gotlänningarna. Medan vi besökte Gotland fick vi även tillfälle att vara med på ett årsmöte för ”Hela Sverige Skall Leva Gotland” där vi träffade flera engagerade och glada eldsjälar, entreprenörer och personer från Gotlands landsbygd.

Vår studie handlar om entreprenörskap på landsbygden med syftet att identifiera vilka motstånd som den entreprenöriella processen kan möta i denna kontext. Efter några fullspäckade dagar med många intryck, personliga möten och koppar kaffe fick vi en mängd material att arbeta vidare med. Trots de motstånd som vi kunde identifiera i landsbygdskontexten i När fanns en vilja att fortsätta verka och leva i socknen, ett starkt engagemang och en entreprenöriell anda som flera kallade för ”Närandan”. Ett mycket spännande material att arbeta vidare med!

/ Emil och Anneli