Konferensen 250 möjligheter

I veckan deltog jag, Annie, åt projektets vägnar på konferensen 250 möjligheter i Jönköping. På konferensen deltog tjänstepersoner från olika kommuner, intresseorganisationer och statliga myndigheter. Min kollega Maria Tunberg och jag var de enda från Sveriges Lantbruksuniversitet. Lite synd tycker vi då många av SLUs ämnen hade passat fint att diskutera med andra på konferensen.

För projektets räkning så hämtade jag hem inspiration till att vi måste engagera de yngre i landsbygdsutvecklingen och därmed också i vårt forskningsprojekt. Vi får inte glömma bort de som valde att stanna kvar på en ort. Vad gjorde att de unga valde att stanna kvar och vad skulle de vilja ha för att kunna känna sig mer hemma? De som redan bor på orten är ändå de bästa marknadsförarna. Oftast ser vi de som potentiellt kan flytta tillbaka som den viktigaste resursen och lägger mycket pengar på att de ska flytta tillbaka när de varit i staden och ”förverkligat sig själva”.

Jag hoppas att våra studenter är den bryggan vi behöver där. Eftersom det är studenterna som till största del är delaktiga i utvecklingen av processerna som vi följer så tror jag det är en bra startpunkt för att involvera ungdomar och unga vuxna på orterna.

Har ni följt oss på Facebook under veckan så har ni redan sett många av de här bilderna men jag lägger ut bildspelet över konferensen här också.

1 kommentar