Det sägs ofta (bl.a. av undertecknad) att ledarens kanske viktigaste verktyg är feedback. ”Hur så?” tanker du kanske då. Av flera skäl blir det korta svaret. Dels för att allt ledarskap bygger på kommunikation och relationer och feedback är kommunikation som fördjupar relationer. Under förutsättning att feedback ges konstruktivt formulerad, med bra timing och ett gott syfte blir det både en insättning på relationens förtroendekonto och en ny dimension för hur vi kan kommunicera.
En annan aspekt är att ledarskap ofta syftar till att påverka och utveckla. Feedback har stor inverkan på vad vi lär oss och hur vi beter oss. Annorlunda uttryckt, vi människor tenderer att fortsätta göra saker som fungerar och ger (för oss) positiva effekter. Även om vi t.ex. har blivit uttryckligen instruerade att göra något som vi inte tycker fungerar och som saknar positiva effekter. Instruktionen till ett beteende får inte samma vikt som den positiva eller negativa feedback beteendet ger. I samarbete med andra människor blir feedback då ett viktigt sätt att få reda på vad som fungerar och vilka konsekvenser våra beteenden har. Vi kan helt enkelt inte veta hur våra beteenden påverkar andra omkring oss om de inte berättar det för oss. Så, ledare som vill påverka och bidra till andras lärande ger feedback.
I denna överblicksbild finner du tips och tankar kring hur feedback kan formuleras och vilka fallgropar du kan se upp för. Om du sedan vill fördjupa dig ytterligare i feedback kan du titta på detta inspelade seminarium på temat (tre timmar långt). Sedan är det bara att börja öva, kanske genom att ge lite feedback i kommentarsfältet på denna blogg.