Presentation Rebecka

Så är det dags för vår sista sommarjobbare för 2018 att presentera sig. Rebecka har redan skrivit ett inlägg här på bloggen om lantbruk som gör mer än bara lantbruk. Nedan presenterar hon sig själv och vad hon tror är en nyckel för en levande landsbygd. Välkommen till projektet!

 

 

Publicerat i Filmer | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

WP4 – Livstilsföretagare

Nu kan vi äntligen presentera vår senaste del i vår skriftserien: WP4 – Livsstilsföretagare av Julia Marcopoulos. Hela titel lyder Livsstilsföretagare: med företaget som livsstil – en studie av åtta småföretagare i Alunda, Östhammars kommun. Ladda ner skriftserien i sin helhet här. Om du vill ha ett utskrivet exemplar går det bra att kontakta vår kommunikatör som du hittar här. Du hittar våra tidigare delar i skriftserien här. Här nedan kan ni läsa en sammanfattning av rapporten.

Alunda är en tätort i Östhammars kommun, ungefär en halvtimmes bilfärd nordost från centrala Uppsala. Tätorten har cirka 2500 invånare och i stadskärnan finns bland annat matbutik, café, restaurang och bensinmack. Fokus för rapporten är småföretag som dessa. Syftet med rapporten är att undersöka den ”småskaliga entreprenören” i Alunda. Finns det några generella egenskaper för den småskaliga entreprenören i Alunda? Vilka i sådant fall? Vilken roll spelar Alunda och nätverk för den småskaliga Alunda-entreprenören? Hur ser den småskaliga Alunda-entreprenören på sin livsstil och företagets roll i den?
Åtta olika småföretagare har intervjuats för att besvara dessa frågor. Företagen har varierande inriktning – alltifrån hundhotell och fotvård till museum och blomsterbutik. Insikterna från denna rapport är bland annat att företagarna drivs av praktiska skäl och intresse snarare än berömmelse och pengar, vilket motsätter en vanlig bild av entreprenörer som törstiga efter ära och rikedom. Rapportens resultat motsätter också bilden av en entreprenör som en ”ensam hjälte” likt Steve Jobs eller Richard Branson. Entreprenörerna som intervjuats till denna rapport visar i sina svar snarare på att ett företag är ett resultat av samarbete. De må alla ha fått arbeta mycket, men de har också haft stor hjälp och stöd från sina respektive nätverk. Ytterligare en slutsats som kan dras av detta material, som motsätter den traditionella bilden av entreprenörer, var att de intervjuade företagarna alla uttryckte att det var nöjda med sina företag – trots att ingen av dem drev något stort imperium med mångmiljonvinst. Entreprenörerna svarade att de alltid hade mycket att göra med sina företag, ibland så de knappt hann med något annat, men de var ändå nöjda med sin livsstil.
Julia Marcopoulos

Publicerat i Resultat | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Mångsidiga gårdar

Tuna grönsaker. Butiken syns tydligt när man kör förbi på vägen.

Vägen böljar fram mellan åkrar, betesmark och skog. Jag befinner mig mellan Österbybruk och Alunda, på väg till Tunaby där jag ska träffa Elisiv och Stijn. Plötsligt dyker det upp en skyllt med texten ” Grönsaker och ägg” längst väg 273. Jag parkerar och kliver in i gårdsbutiken där kassar med grönsaker är prydligt uppradade. Paret etablerade sig i Tunaby nyligen och har under de två senaste åren byggt upp en diversifierad gård med grönsaksodling, fårproduktion, höns och bin. Vissa kunder har abonnerat grönsaker och får därmed kontinuerligt hämta kassar i butiken. Andra stannar spontant när de kör förbi och handlar. Elisiv säger ” Äggen drar mycket kunder, många stannar för att köpa ägg och ser en fin sallad som de också köper”. För Elisiv och Stijn var det ett naturligt val att ha många olika produktionsgrenar. De säger att alla deras verksamheter är sammanvävda och behövs för varandra. Grönsaksodlingen är beroende av gödsel från höns och får och bina pollinerar växterna. När jag frågar om gårdsbutiken berättar Elisiv att det är det lättaste sättet för dem att sälja sina produkter. De säljer även en del till REKO-ringen i Uppsala, men de poängterar att helst skulle de vilja sälja så lokalt som möjligt. För mig var gården var en ren inspiration. Det som fascinerade mig var deras syn på entreprenörskap och diversifiering. Att nå ut till människor med kunskap om jordbruk är en viktig komponent i deras arbete, likväl som att bygga en mötesplats för lokalborna. Givetvis är det viktigt för dem att få inkomst genom sitt jordbruk samtidigt som de sätter stor vikt vid sociala värden som kommer ur gården.

Tuna grönsaker. Självbetjäning för de som vill handla i butiken

Tuna grönsaker. Inne i ladan som gjorts om till gårdsbutik står allt redo för de som har abonnerat grönsaker, senare kommer det även finnas grönsaker för dem som bara tittar förbi på vägen.

 

När jag några dagar senare besökte Gullinbursti lantbruk i närheten av Alunda fick jag chansen att fördjupa förståelsen för samverkan mellan aktörer inom lantbruket och deras betydelse för varandra. Stephan berättade att han lät sina djur beta i grannarnas beteshagar vilket har varit en nödvändighet under denna torra period samtidigt som det håller markerna öppna när allt fler lägger ner sitt lantbruk. Vad jag fann spännande var att han inte ser sig som en entreprenör eftersom han inte drivs enbart av ekonomisk vinning och har hamnat i lantbruket lite av en slump. För honom är lantbruket en möjlighet att få råda över sitt egna liv och det han vill göra. Och visst finns det en generell bild av entreprenörskap som målinriktat skapande av företag. Detta väcker många tankar hos mig. Är den ”sanna” entreprenören någon som har en utstuderad plan och verksamhet som är inriktad på ekonomisk vinning, eller finns det möjlighet att vidga begreppet där även de som väger in andra värden kan ses som entreprenörer? Handlar det då mer om att våga göra något som ingen annan gör och göra det med glädje? Eller att skapa en mötesplats och sprida kunskap? Dessa funderingar tar jag med mig in i mitt fortsatta fältarbete.

Tuna grönsaker. I det nybyggda växthuset frodas tomater och gurka.

Tuna grönsaker. Sallad och kål är redan klara för skörd.

/Rebecka

Publicerat i Empirireflektioner | Etiketter , , , | 2 kommentarer

Uppdateringsmöte

Alla behöver vi uppdateras! Idag har projektet haft möte för att uppdatera varandra på vad som händer med framförallt våra sommarjobbare. Vi pratade om vilka de har interagerat med, hur det gått och vad de fått fram. En stor del av diskussionen handlade också om de utmaningar som de stött på i fältet.

En utmaning handlar om att inte hitta det som du förväntas hittas. Vad gör vi när vi letar och letar men antingen inte lyckas hitta det som finns för vi kan inte kommunicera det akademiska vi är ute efter för någon utanför akademin, eller för att det helt enkelt inte finns? Alla våra sommarjobbare hade en relativt tydlig plan för vad de ville göra under sommaren men många av projekten ser inte likadana ut längre. För forskningsprogrammet är detta inte ett problem eftersom vi har en explorativ ansats.

En annan utmaning är att försöka få ett bra samtalsklimat under en intervju. För att kunna fånga kontexten, som är det vi är intresserade av, behöver vi styra samtalet förbi den enskilda individen. Vilket inte är helt lätt. Vi kom tillsammans framtill fyra olika ”strategier” som de kunde testa nästa gång de intervjuade:

  • Fråga vilka de pratar med när de ”behöver” något eller när de ska starta något.
  • Fråga om fler detaljer kring en händelse.
  • Prata med fler personer runt omkring individen eller händelsen.
  • Det är också intressant i sig om de bara pratar om sig själva, detta är ett forskningsresultat i sig självt.
Publicerat i Mötesrapporter | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Turismen och företagandet

”Fint ska det va!” sa en bekant härom veckan när jag berättade att jag skulle till Öregrund. För honom, liksom för många andra, var Öregrund känt som en plats dit man åker på sommaren. Äter på restaurang, åker båt, tittar på solnedgången och åker hem igen dagen därpå. Eller åtminstone när semestern är över. Men jag skulle vilja se andra bilder av Öregrund; andra än de sedda genom Uppsalabornas ögon. Nu är jag såklart medveten om att det rent krasst inte är möjligt för mig att se Öregrund genom några andra ögon än mina egna, men nog kan man få andra perspektiv genom att lyssna på fler människors berättelser om platsen? Jag slängde mig in i min bil utan AC och körde dit en av försommarens riktigt stekheta dagar.

Jag pratade med företagare och andra engagerade om hur det är att vara verksam på en plats med så stora variationer i säsongen. Från mina intervjuer framkom det tydligt att bilden av Öregrund skiljer sig betydligt mellan ”öregrundare” och de som är aktiva på platsen bara delar av året. Samtliga jag har pratat med uttrycker, på ett eller annat sätt, en kärlek till Öregrund. Men olika saker lyfts som platsens fördelar. Synen på turister som närande eller tärande beror såklart kanske främst på vad man livnär sig på, men också på huruvida man är verksam under hela eller delar av säsongen. Butiker och restauranger och annan turistverksamhet får såklart ett uppsving under sommaren, och för de som håller öppet året runt kan det till och med vara så att det är sommarens vinst som gör att de kan driva företaget runt också resten av året. Samtidigt uttrycker ”öregrundarna” jag talat med att de känner en viss lättnad när turistsäsongen är över. ”Det är ganska skönt att det inte är sånt tempo året om”, säger en. En annan uttrycker sig mer negativt:

”Nu är du på besök så du kanske tycker att det är jättefint och gulligt här, men det är så förstört och sönderexploaterat. Sommartid så når vi upp till 12 restauranger. […] Och sen ska vi gå och titta på deras vinterförvaring resten av året tycker de.”

Öregrundsbon som står för citatet ovan uttrycker att det finns en stor skillnad mellan säsongs- och åretruntföretagarnas syn på turister som resurs och på Öregrund som plats. Andra har också, på en direkt fråga från mig, uttryckt att det finns en skillnad i drivkraft hos dessa olika typer av företagare. Det finns en underförstådd, eller rent av uttalad, bild om att Öregrundsborna inte har samma vinstintresse som de säsongsverksamma.

Det tycks, kanske föga förvånande, som att åretruntföretagarna skiljer sig från säsongsföretagare både vad gäller kundgrupp och relation till dessa kunder. En företagare som driver sommarrestaurang förklarar att turister och sommarbesökare är hans främsta kunder. ”De [åretruntöppna restauranger] skulle inte kunna ha öppet om inte lokalborna var där. Vi skulle inte kunna ha öppet så och klara oss”.  Trots att detta – att säsongsöppna företagen inte i förstahand har lokalbor som kunder tycker jag mig skönja en stark önskan att bli ”accepterad” av lokalborna: ”Man hoppas ju att de förstår att man inte bara är någon Stockholmare som kommer dit och inte bryr sig om Öregrund” uttrycker en.

Nämen hörrni! Mer om intervjustudien i Öregrund kommer ni kunna läsa mer om i skriftserien. Ta det lugnt i hettan så länge.

/Ylva

Publicerat i Empirireflektioner | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Presentation av Nora

Vi hälsar ännu en medarbetare välkommen. Nora kommer att arbeta i vårt projekt under sommaren och fokusera kring nyanländas företagande i våra tre bygder. Ett ämne verkligen i tiden, spännande tycker vi! Här nedan hittar ni en miniintervju med Nora som introduktion till hennes tid hos oss.

Publicerat i Filmer | Etiketter , , | 2 kommentarer

Uppdatering från Ylva

Som vi tidigare berättat här på bloggen har projektet deltagit på landsbygdsriksdagen i Örnsköldsvik. Tillbaka kommer vi med lite mer inspiration och lite fler infallsvinklar på vad som händer i landsbygdssverige just nu. Under fredagen bussades hundratals deltagare ut till studiebesök på olika platser runt om i Västernorrland – och där fick vi se på entreprenörskap minsann! Har ni till exempel hört om Docksta bordtennisklubb? När skofabriken i Docksta gick i konkurs 1991 fick en nåtlerska frågan av en reporter på lokal-TV om hon tror att kommunen kan göra något för att rädda fabriken. ”Nej det vet jag inte, men bordtennisklubben kan kanske göra något”, blev hennes svar. Och det kunde de! Året efter bildades Docksta Utvecklingsaktiebolag och övertog skofabriken, som är i drift än idag. Läs mer om Docksta Utvecklingsbolag oss dess påverkan på det lokala samhället, i denna skriften från Mittuniversitetet.

Vad händer annars då? En hel del – på olika fronter i gänget. Själv kollar jag lite närmre på Öregrund i Östhammars kommun. Öregrund är en ort som är starkt präglat av sommarturism och jag är intresserad av hur säsongsvariationen spelar roll för entreprenörskapet i bygden. Jag är i färd med att träffa entreprenörer i Öregrund, och ni kommer få läsa mer om resultatet i skriftserien. Innan dess kommer fler uppdateringar från Öregrund här på bloggen!

Ha det!
/Ylva

Publicerat i Om projektet | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Presentation av Sofie

Under sommaren välkomnar vi Sofie som studentmedarbetare hos oss. Sofie är inte ny för projektet. Hon har sedan tidigare blivit intervjuad om hennes upplevelse i entreprenörskapskursen, blivit intervjuad på film, och dessutom skrivit här på bloggen under våren. I sommar ska hon fortsätta sitt arbete med Heby Kommun och föreningslivet där. Här nedan ser ni intervjun.

Publicerat i Filmer | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Nya sommarjobbare

Idag har vi startat upp tre stycken nya sommarjobbare. De kommer allihopa presentera sig själva de närmsta dagarna genom en filmsnutt. Här kommer den första där Sara presenterar sig själv.

Publicerat i Filmer, Om projektet | Etiketter , , , , , , | 2 kommentarer

Landsbygdsriksdagen 2018

Projektet har under helgen varit på Landsbygdsriksdag i Örnsköldsvik, arrangerad av folkrörelserådet Hela Sverige ska leva. Vi fick spännande frågor om – och tillfällen att diskutera – studenternas arbete med, och om, nycklar till landsbygders entreprenörskap i SLUs monter.

Publicerat i Representation | Etiketter , , , | 1 kommentar