Blandskog i Sverige och Finland

För några år sedan blev vi beviljade medel för att göra ett gemensamt forskningsprojekt Sverige och Finland- för att slå ihop vår kunskapsbas över blandskog. Det har vi nu kunnat sammanställa i ett Fakta Skog.

Vi ville gå in på djupet i hur den brukade skogen ser ut, om det är framförallt monokulturer, eller om man till viss del kan kalla den brukade skogen för blandskogar.

Vi började med att harmonisera riksskogstaxeringsdata från båda länderna, vilket faktiskt tog ett tag att få till. Vi utgick sen från inmätningen av enskilda träd, och räknade fram beståndsbeskrivande variabler på provytenivå.

Det som tog tid var att definiera en klassning av vilka olika sorters blandskog vi ville jämföra. Till exempel ”barrblandskog”, då menar man framförallt en blandskog av tall och gran. Men bara av två trädslag i en blandskog kan det bli ganska olika typer av skogar.  Så vi har då fått differentiera varje kombination av trädslag ytterligare: Hur mycket finns det av talldominerade tall-granskogar och hur mycket finns det av grandominerad tall-granskog? Och ytterligare; hur mycket tall-gran blandskog finns det som också har en del björk? osv osv.

Det finns trots allt inte så många trädslag i norra Europa, så att göra ett komplett galleri av alternativen var ändå genomförbart. Därför kan vi nu säga något om andelen blandskog i den brukade skogen, men också detaljerna i hur den är sammansatt.

Flödesschema för olika sorters blandskog

Till slut fick vi ändå ihop en gemensam skattning av vilka typer av blandskog som fanns, vilka huggningsklasser och var i landet. Det finns redovisat dels i en publikation i ”Scandinavian Journal of forest research”  men också sammanfattat på svenska i ett Fakta Skog. Här kan du tex se hur mycket blandskogsarealen skiljer sig bara genom att ändra tröskelvärdet för vad som klassas som monokultur.

Våra artiklar på riksskogstaxeringsdata och blandskog:

Current state of mixed forests available for wood supply in Finland and Sweden

Keeping mixtures of Norway spruce and birch in production forests: insights from survey data