Utlysning av tjänst i etik

Det är glädjande att kunna utlysa en adjunktstjänst i etik (50%) på VH-fakulteten!

Detta kan ske tack vare att efterfrågan och omfattningen på etikundervisningen har ökat under senare år, vilket i sig ligger helt i linje med en allmän samhällsutveckling. Medvetenheten ökar generellt och bland studenter i synnerhet om vidden av etiska frågor kring människa-djurrelationen – inom allt från fiske, lantbruk och forskning på djur till sällskapsdjur, djur i tävling, djur på djurparker till och vilda och förvildade djur. Många av våra studenter kommer att arbeta som rådgivare och beslutsfattare i någon form, och ser vikten av att reflektera kring praxis och etiska normer, för att kunna fatta välgrundade beslut.

Vi söker därför en ny kollega, med akademisk examen i etik, som är sugen på att undervisa och handleda studenter i djuretik. Utlysningstexten finner du här.