Välkommen till Skara och ett nytt läsår!

Nu är det full fart igen på Campus i Skara. Kungen besökte GTP, BYS är i full gång och nya förväntansfulla SLU-studenter har kommit och välkomnas givetvis av oss alla på plats i Skara. Men också av både Dekan och Rektor på video från Uppsala. Alla vill vi bidra till att detta kommande läsår blir riktigt bra med hög kvalitet för er nyanlända studenter! Jag vet också att Skara studentkår kommer göra allt för att få er att trivas hos oss i Skara.

Utredningen om utvecklingspotentialen i Skara är presenterad i Rektors ledningsråd den 26 augusti där jag fick god tid att berätta om det arbete som ligger till grund för de olika förslagen samt förankringsarbetet såväl internt som externt. Nu går vi in i en ny fas. Rektor utser en arbetsgrupp som kommer bearbeta utredningsförslagen med hänsyn till arbetet med framtidens SLU. Fortfarande är planen att beslut ska tas i SLU:s styrelse på novembermötet.

Jag har tackat ja till att sitta med i en utredning som handlar om ett nationellt partnerskap för SLU. Här finns många synergier med utredningsarbetet och personligen tycker  jag att det känns riktigt bra att samverkansfrågorna nu och här prioriteras.

Det är mycket vi kan göra som är bra för SLU utan att förekomma framtida beslut. Därför har arbetet med flera av förslagen fortsatt under sommaren. Intresset för utredningen är stort och många kontakter har tagits, arbetet fortsätter med såväl lantbrukets företrädare, myndigheter och politik i västra Götaland.

Vi alla i Skara har ett stort arbete framför oss så nu gäller det att kavla upp ärmarna och fortsätta arbetet i denna nästa fas. Det SLU i Skara står för är viktigt för framtidens SLU. Varmt välkomna tillbaka till denna spännande höst!

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.