Första veckan som rektor

English version below

Idag sjöng talgoxen på min promenad till arbetet. Talgoxen påminner om en vår som kommer. Jag hoppas på lite mer snö och skidföre i Uppsala innan dess, men sången piggar upp! Min första arbetsvecka som rektor har varit intensiv och rolig. Jag har haft många samtal med medarbetare från såväl kärn- som stödverksamheten. Det har varit lärorikt och nyttigt.

Jag har i veckan också träffat Göran Sandberg, verkställande ledamot av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse i Stockholm. Stiftelsen delar ut mycket stora och viktiga bidrag till forskningssverige. En bidragsform där nomineringstiden för SLU är över för i år är Wallenberg Academy Fellows. Där gäller att för varje extern kandidat som vi nominerar får vi nominera en SLU-forskare. Liksom i andra sammanhang betonas att en jämn könsfördelning eftersträvas. I år har vi endast fått fram en extern nominering, så vi kan också bara nominera en SLU-kandidat till KAW. Inför nästa utlysning vill jag därför särskilt uppmana alla fakulteter och dess forskare att ytterligare uppmärksamma denna möjlighet till ett mycket gynnsamt bidrag.

Veckan avslutades med ett besök av utredaren i Klimatpolitiska vägvalsutredningen, Åsa-Britt Karlsson (generaldirektör för Statens geotekniska institut) och hennes medarbetare, för samråd med SLU om uppdraget. Utredningen ska ta fram förslag till hur Sverige ska nå målet om negativa utsläpp av växthusgaser år 2045. Detta är ju en mycket viktig och svåruppgift och eftersom det saknas bra exempel från andra länder är det också fråga om att bryta ny mark och ta fram ny kunskap. SLU har redan flera medarbetare involverade i utredningen såväl på utredningssekreterarnivå som på expert- och konsultnivå. Det är glädjande att konstatera att vår kunskap om markanvändning i allmänhet och skog och mark som kolsänkor i synnerhet kommer utredningen väl till godo.

Karin Holmgren, rektor

First week as vice-chancellor

During my walk to work this morning, I heard a great tit chirp. It reminded me that spring is coming. Still, I hope there will be a bit more snow to ski on in Uppsala before then, but the birdsong really perked me up. My first week as vice-chancellor has been intense and fun. I have talked to many staff members from both core and support operations, which was educational and useful.

This week, I also met Göran Sandberg, Executive Director of the Knut and Alice Wallenberg Foundation in Stockholm. The foundation awards many considerable and important grants to researchers in Sweden. One such project is the career programme for young researchers – Wallenberg Academy Fellows. For every external candidate that we nominate, we also get to nominate an SLU researcher. As in other contexts, equal distribution of gender is the goal. This year, we only nominated one external candidate, which means that we can only nominate one SLU candidate to the foundation. Before the next call, I encourage all faculties and their researchers to further acknowledge this possibility for a very lucrative grant.

The week was concluded with a visit from the investigator of Klimatpolitiska vägvalsutredningen, Åsa-Britt Karlsson (Director-General of the Swedish Geotechnical Institute – SGI) and her staff, who wanted to consult SLU on their investigation. They have been assigned to develop proposals on how Sweden will meet the objective to reduce its emissions of greenhouse gases by the year 2045. This is a very important and difficult task, and since other countries have yet to set an example, it is also an issue of breaking new ground and developing new knowledge. Several members of SLU staff are already involved in the investigation, both at investigation secretary level as well as expert and consultant level. It is gratifying to note that our knowledge on soil usage in general as well as forest and soil as carbon sinks is being utilised in this investigation.

Karin Holmgren, Vice-Chancellor