Välkommen Kevin

Scroll down for an English version.

Efter åtta år som vicerektor för miljöanalys känns det mycket bra att få lämna över till en nytänkare med gedigen bakgrund i området! Välkommen till nya jobbet Kevin!

Jag är övertygad om att SLU:s miljöanalys kommer att få en positiv utveckling under vår nye vicerektor. Vi är redan framstående, men mycket finns kvar att utveckla. Bland utmaningarna kan nämnas hur SLU:s centrala roll i den nationella miljöövervakningen kan tydliggöras (och finan­sieras!), hur förutsättningarna skulle kunna förbättras genom fler ramkontrakt med lång löptid, hur vi ytterligare kan öka samspelet mellan miljöanalys och forskning/utbildning, hur vi kan utveckla nya effektivare metoder, etc., etc.

Kevin kommer även att ta över det strategiska ansvaret för forsknings­infrastrukturer. Även detta är ett dynamiskt område där Vetenskapsrådet med allt mindre resurser fortsätter att styra på det nationella planet, samtidigt som samarbetande lärosäten förväntas lägga in allt mer resurser, och utan gnabb komma överens om hur ekonomiska och andra ansvar ska fördelas. Det saknas definitivt inte utmaningar även här!

Min egen tid som vicerektor har varit spännande och fylld med stimulerande möten med engagerade kollegor inom och utanför SLU. Stort tack till alla ”miljö­analy­tiker” – jag kommer att sakna er även om mitt nya uppdrag som dekan vid skogsfakulteten har visat sig snabbt absorbera vardagen.

Göran Ståhl

Welcome Kevin

After eight years as a Pro Vice-Chancellor for environmental monitoring and assessment (“Foma”) at SLU, it is very nice to hand over the task to an innovator with a strong background in the area! Welcome to your new job Kevin!

I am convinced that our Foma-activities can look forward to a very positive development under Kevin’s strategic guidance. We are already prominent, but much is left to be developed. The challenges include how SLU’s core role in Swedish environmental monitoring can be further clarified (and financed!), how conditions could be improved through framework contracts with longer time perspectives, how we can further enhance the interactions between environmental monitoring and research/education, how we can develop new efficient methods, etc., etc.

Kevin will also take over the strategic responsibility for research infrastructures. This is a dynamic area where the Swedish Research Council, with shrinking resources, continues to set the national agenda, while collaborating universities are expected to put in more resources and, through friendly battles, agree about how financial and other responsibilities should be distributed. Challenges exist in this area as well!

My time as a Pro Vice-Chancellor has been exciting and characterized by stimulating meetings with committed colleagues within and outside SLU. Many thanks to all ”environmental analysts” – I will miss you even if my new position as Dean at the Faculty of Forestry rapidly has absorbed me.

Göran Ståhl

1 kommentar

1. Tack så mycket Göran för den fina välkomsthälsningen! Tack ännu mer för den enaståenda utvecklingen av miljöanalys vid SLU under din tid som vice-rektor. Jag ser fram emot att värna om det som redan finns, tar de passningar du nämner i bloggen, och fortsätter jakten efter nya sätt att utveckla SLUs unika uppdrag att bedriva miljöanalys.

Thank you so much Göran for those encouraging words of welcome. Thank you even more for the tremendous development of environmental monitoring and assessment at SLU during your tenure as Pro Vice-Chancellor. I look forward to taking good care of the excellent activities already underway, pursuing the opportunities/challenges you mentioned in your blog, and discovering new ways to develop SLU’s unique mission to conduct environmental monitoring and assessment.