Vad händer nu?

Efter en intensiv eftermiddag i riksdagen var kartan omritad. Regeringen sitter kvar men för att regera med Alliansens budget fram till extravalet i mars 2015. Vad betyder det för oss på SLU? Vi står i daglig kontakt med det fortfarande existerande Landsbygdsdepartementet , men de kan inte heller svara på alla våra frågor. Det som är klart är att vi kommer att få ett regleringsbrev för det kommande året någon gång straxt före jul. Så snart vi vet mer lägger vi ut information på medarbetarwebben – där var och en kan följa händelserna.

När det gäller SLU:s departementstillhörighet är det intet nytt under solen. Informella kontakter med regeringen säger att frågan har redan överenskommits mellan berörda ministrar och det innebär att SLU följer med landsbygdsministern till Näringsdepartementet. Vi fortsätter då att vara det enda lärosäte i landet som inte ligger under Utbildningsdepartementet. Eftersom argumenten för detta är något grumliga skulle jag som rektor gärna se ett klargörande av varför regeringen anser att detta är den bästa lösningen. Förhoppningsvis får vi snart ett svar på vår begäran om ett möte med respektive minister för att diskutera den frågan.

Under senaste veckorna har SLU varit i fokus i två större internationella utvärderingar. Den ena handlade om Berzeeli-satsningen och utvärderades av Vinnova, och den andra var den SFO (Strategiska Forsknings Områden) benämnd ”Skog och annan växtråvara” som nu pågått i fyra år och utvärderas av VR. Båda forskningsprogrammen handlar om skog och är i samverkan med Umeå universitet och Skogforsk, där SLU är huvudman. Utfallet av Berzeeliutvärderingen har nu presenterats och ger ett lysande omdöme om forskningen. Det är glädjande läsning som förstärker vetskapen om att SLU har världsledande forskning och goda förutsättningar att fortsätta inneha en ledande ställning inom skogsvetenskaperna. Den andra utvärderingen får vi inte besked om förrän i mars 2015 men vi hoppas förstås på det bästa även där.

Den 3 december var det dags för den traditionella högtiden att tilldela medarbetare på SLU i Uppsala utmärkelsen för nit och redlighet (NOR). Denna tilldelas personer som oförvitligen har varit i statlig tjänst i 30 år eller i 25 år vid pensionering. Det är en stor glädje att få uppmärksamma och fira våra kunniga medarbetare och få tacka för goda insatser och engagemang oavsett var i organisationen man varit aktiv. Motsvarande högtidliga utdelning av NOR sker också på fakulteterna i Umeå och Alnarp, där dekan eller prodekan är utdelare.

Lisa Sennerby Forsse

av Rektor Lisa Sennerby Forsse

SLU:s rektor Lisa Sennerby Forsse.