Anmälningarna ökar – men ojämnt

Efter 16 april kunde vi konstatera att årets anmälningar till SLU:s utbildningsprogram ökar med totalt 9 procent. En bra siffra, med tanke på att den övergripande ökningen i Sverige landade på drygt 2 procent! Antalet förstahandsanmälda har ökat lika mycket. Det är ett jättebra resultat, som tyvärr gömmer några besvärande sanningar: att den ojämna fördelningen i söktryck mellan olika utbildningsområden förstärks, och att utbildningsprogrammen konkurrerar internt.

Ökningen består till största del av en ökning inom djurhälsoområdet. Den i särklass mest översökta utbildningen, djursjukskötarprogrammet, ökar med 23 procent i antal förstahandsanmälda – nu är det 1505 personer som konkurrerar om 40 platser! Det är jätteroligt att många ungdomar vill bli djursjukskötare, en yrkeskompetens som nu efterfrågas mycket från djursjukhusen. Det behovet är något som SLU på sikt behöver möta. Vi har meddelat departementet att vi vill öka antalet platser på utbildningen, men inte på bekostnad av annan utbildning inom den pressade grundutbildningsbudget vi nu har.

Det är första året som antagning till djursjukskötar- och etologi och djurskyddsprogrammet görs till Ultuna. Söktrycket har ökat kraftigt till båda programmen; etologi och djurskydd har nu 131 förstahandsanmälningar, vilket motsvarar en ökning på 50 procent.

Problem uppstår när våra populäraste utbildningar blir översökta, eftersom det ofta sker på bekostnad av anmälningarna till andra utbildningar på SLU. Tidigare undersökningar visar att SLU-utbildningar är varandras hårdaste konkurrenter. I år blir detta extra tydligt på djurutbildningarna, när både agronom – husdjur och husdjursvetenskap – kandidat tappar.  På samma sätt ser vi att en positiv utveckling för agronom-mark/växt motsvaras av tapp för agronom –landsbygdsutveckling och biologi och miljövetenskap – kandidat.

Om vi summerar, så ökar alltså söktrycket till några av SLU:s populära utbildningar rejält, medan det haltar ordentligt till flera andra. Många av dessa är inom områden där de gröna näringarna skriker efter arbetskraft. Dessutom ser vi en intern konkurrens mellan SLU-utbildningar. Den utveckling som vi ser i år är ett reellt problem för vårt universitet – många av våra utbildningar har för få sökande.

Vad kan vi som universitet göra åt det? Vi få behöver dels få de ungdomar som brinner för SLU:s ämnen att intressera sig för ett bredare spektra av vårt utbud. Men vi måste framför allt på sikt nå nya grupper av ungdomar, genom att öka kännedomen om och intresse för livsmedelsproduktion, naturresurshushållning och en hållbar utveckling i ett föränderligt klimat. Vill vi ha en svensk livsmedelsproduktion? I så fall krävs det satsningar och attitydpåverkan som SLU inte ensamt kan stå för, utan som kräver kraftinsatser från regering, andra myndigheter, intresseorganisationer med flera.

Lena Andersson-Eklund,

Vicerektor för utbildning