SLU i Asien och Australien

Europa och USA har dominerat världen under de två föregående århundradena medan Asien är på väg att bli 2000-talets dominant. Kina, Japan och Indien är ju de ekonomiska jättarna men en mycket snabb utveckling sker nu också i andra asiatiska länder.

Har nyligen besökt Thailand, Indonesien och Australien för att diskutera den fortsatta utvecklingen av SLU-initiativet the Global Challenges University Alliance. Avsikten är att knyta samman de fem bästa universiteten på varje kontinent för att genom forskning och utbildning gemensamt möta de stora globala utmaningarna inom t ex livsmedelsförsörjning, skogsbruk, hållbar stadsutveckling, klimatförändringar mm. Jag träffade ledning och forskare vid Chulalongkorn University i Bangkok, Bogor Agricultural University (en timme från Jakarta) samt University of Queensland i Brisbane. Samtliga dessa universitet vill mycket gärna vara med i den fortsatta utvecklingen av initiativet.  Det var också roligt att få höra vilket gott renommé SLU har och att få en insikt i de forskningssamarbeten som redan pågår. Ett oväntat och trevligt inslag blev att med kort varsel få göra en gästföreläsning om ”grön bioteknik” för 80-talet engagerade indonesiska tredje-års studenter.  Allt medan ett praktfullt tropiskt åskväder konkurrerade om uppmärksamheten.

I Jakarta besökte jag också i3LIndonesian International Institute for Life sciences – som vi håller på att skriva samarbetsavtal med. Den svenska ledningen för det privatfinansierade i3L vill ha KI och SLU som särskilda universitetspartners och ett antal av våra forskargrupper har redan påbörjat en dialog. Man har också fått rättighet att bedriva undervisning och flera SLU-are kommer att involveras. Undervisningen kommer att ske på engelska, vara projektbaserad och ha mycket fokus på innovationer. Samarbetet borde kunna leda till att vi får hit betalande studentgrupper till våra Masters-utbildningar.

Sammantaget ett Asien i mycket snabb tillväxt, delvis högteknologiskt och med bra universitet, men som också har mycket stora miljöproblem. Man märkte också en betydande oro för klimatförändringar och särskilt i Indonesien diskuterades problem med livsmedelsförsörjningen av en växande befolkning. Jag tror att SLU har mycket goda möjligheter att dra nytta av utvecklingen under det Asiatiska århundradet. Genom samarbete med utvalda universitet kan vi också bidra med kunskap för att hantera problem inom t ex stadsutveckling, skogsbruk, vattenresurser, och livsmedelsområdet.

Johan Schnürer
Vicerektor med ansvar för samverkan