Ministerdebatt med förhinder

Vi hade laddat för en diskussion om behov av mål och strategi för livsmedelsförsörjning vid Naturvetarnas och ULS paneldebatt med landsbygdsministern på Ultuna i onsdags. Tyvärr var ministern tvungen att avvika till Bryssel nästan direkt för att tillsammans med sina kollegor ta hand om ”hästköttsskandalen”.

Det händer också att det blir missförstånd med ett pressat tidsschema, och vi fick inte tillfälle att reda ut det där med besparingar heller. Ministern menade att tidsbegränsade satsningar löpt ut, men att det inte handlade om minskat basanslag för SLU. Detta syftade troligen på fortlöpande miljöanalys eller Artprojektet, men studenten som reste frågan avsåg nog den minskning i basanslag på 30 miljoner som framför allt drabbade utbildningen från och med 2012. Den har lett till att många kurser och även en del utbildningsprogram fått ställas in det senaste året. Detta har påverkat SLU:s studenter och lärare, men det har också märkts på antalet utbytesstudenter och på studenter på fristående kurser.

Inom utbildningsprogrammen har ändå ersättningen inte påverkats direkt av besparingen. Eskil Erlandsson nämnde att SLU har en högre ersättningsnivå för utbildningen än andra universitet; det stämmer. Sedan länge har vi legat 10-15 procent högre i ersättning för motsvarande utbildningsområden, vilket motiverats av våra yrkesinriktade utbildningar med små studentgrupper och dyr infrastruktur, t.ex. stallar och odlingsförsök. Det handlar alltså om en högst påtaglig kostnadsbild. Faktum är att SLU:s totala statsanslag ändå har minskat som andel av den totala högskolesektorns de senaste 10-15 åren.

Vi försöker förstås påverka detta via departementet, men måste också förhålla oss till det internt. Ekonomin är ett av skälen till att vi ser över utbildningsutbudet under året. Det går inte att erbjuda 400 kurstillfällen per år när antalet helårsstudenter är 4000! Ett annat skäl är att studenterna pekar på att det är svårt för dem att utnyttja SLU:s hela kursutbud – har vi t.ex. onödiga skillnader i förkunskapskrav, ramscheman mm?

Jag hoppas att vi kan ha en bra diskussion om framtidens utbildning vid SLU under våren. Välkommen på seminarium på eftermiddagen den 13:e mars; då ska det bli inspel om vilka områden som bör prioriteras i framtidens utbildning. Ett diskussionsforum kommer också inom kort att öppnas på medarbetar- och studentwebb. Vi ses där!

Lena Andersson-Eklund

1 kommentar

1. Om man lägger samman både höst och vårtermin så handlar det om mer än 1000 kurstillfällen. Många av dem får inte några sökanden alls, men faktum kvarstår att både institutioner, fakulteter och central administration lägger ner tid på dem ändå. Många kurser ges också med ett fåtal studenter. Bra att fokus inte bara är på vad vi får (eller inte får), utan också på vad vi kan göra själva. Väldigt intressant också med tanke på de pågående processerna om våra utbildningar och vår organisation.