Första veckan på SLU!

Hej!

Jag heter Anna Johansson och jag är 19 år gammal. I måndags började jag på landskapsarkitektprogrammet på SLU här i Uppsala. Jag är född och uppvuxen i Linköping, både studierna och staden Uppsala är därför helt nya för mig vilket är mycket spännande! 

Den första veckan på SLU har varit minst sagt fullsmockad, men också mycket rolig. Under de två första veckorna pågår de så kallade småttingveckorna, vilket är välkomstveckor för alla nya studenter. Vi har bland annat lekt lekar, ätit gemensama frukostar och middagar och gått på elevkårens pub. Jag hade relativt höga förväntningar inför detta och jag har inte blivit besviken. De äldre studenterna som anordnar aktiviteterna är mycket engagerade och taggade, man märker att de har lagt ner otroligt mycket tid för att vi ska ha kul och känna oss välkomna.

Samtidigt som vi haft småttingaktiviteter har även första kursen kickat igång. I första kursen kommer vi att få en introduktion till landskapsarkitektur. Vi kommer bland annat att lära oss att skissa, analysera platser och att tänka på hållbarhetsaspekter. Senare i kursen kommer vi även läsa geologi (läran om olika berg- och jordarter) och hydrologi (läran om vattenförhållandena på jorden).

Redan i tisdag fick vi två uppgifter introducerade för oss. Den första gick ut på att vi ska välja ut en plats och göra tio olika skisser av den. När jag kört igång med uppgiften tänkte jag lägga upp bilder här och förklara närmre vad uppgiften går ut på. Den andra uppgiften utfördes i grupp. Varje grupp fick välja en tilltalande plats inom ett anvisat område. Platsens karaktär och rumslighet skulle analyseras och sedan skulle vi tillföra ett element som skulle berika platsens karaktär. Detta kunde vara en bänk, en lampa, en rabatt, etcetera. Min grupp hittade en liten kulle med tre gamla lönnar på och vi valde att addera två trappstegar upp i träden. Vem saknar liksom inte barndomens förmåga att ta sig upp i nästan vilka träd som helst? I uppgiften ingick även att tillverka något som illustrerade elementet. Vi plockade därför med oss papp, kniv och häftpistol och tillverkade en papptrappa ute vid träden. Riktigt trivsamt att vara ute och arbeta!

Dagen efter gick hela klassen tillsammans med två lärare runt till alla platser och varje grupp fick kort berätta om platsen de valt och elementet de valde att tillföra. Jag var lite nervös inför att ställa mig och redovisa framför 60 nya ansikten men det var väldigt avspänt. Redan efter en vecka har vi ett väldigt öppet, kreativt och respekterande klimat i klassen vilket är jätteskönt. Jag tror att det delvis beror på att både lärarna och faddrarna redan från dag ett uppmuntrade oss till att våga ställa frågor, ta hjälp av varandra och våga diskutera.

Första veckan av fem år har passerat och det har varit fantastiskt roligt att komma igång. De långa dagarna med både plugg och nollning har dock slitigt på mig men det har verkligen varit värt det. Tid för återhämtning kommer att finnas när småttingveckorna är över, jag ska därför försöka få ut så mycket som möjligt av nästa vecka!

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.