Kretslopp sluts med nytt toalettsystem

PÄ VA SYDs huvudkontor installeras nu ett innovativt toalettsystem som torkar urinen till en torr vÀxtnÀring, direkt under toaletten. Genom att sortera ut urinen kan det mesta av nÀringen Ätervinnas ur avloppet. Forskare pÄ Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) har arbetat fram den nya tekniken, som ska testas i Malmö och Lund, inom projektet REWAISE.

I urinen finns cirka 75 procent av den vÀxtnÀring som lÀmnar hushÄllen via avloppet. Genom att sortera ut urinen direkt i toaletten och torka det till ett pulver istÀllet för att spÀda ut det i ledningarna till avloppsreningsverket, sÄ kan nÀringen gÄ direkt tillbaka till kretsloppet och anvÀndas för vÀxter och odling lokalt.

−VA SYD vill vara en testbĂ€dd för innovativa lösningar, bland annat för att öka Ă„tervinningen av vĂ€xtnĂ€ring. Vi ser att det finns ett stort behov av att testa nya avloppslösningar och som stor VA-aktör har vi en viktig roll att spela hĂ€r, sĂ€ger Helena Norlander, utredningsingenjör pĂ„ VA SYD och teknisk projektledare för REWAISE.

Den nya toaletten har ett unikt system som inte bara sorterar ut urinen frÄn det övriga avloppsvattnet i toaletten, utan Àven torkar det till ett pulver. Urinpulvret Àr stabilt och lagringsbart till odlingssÀsongen. Den vÀrdefulla vÀxtnÀringen sorteras ut direkt istÀllet för att skickas till avloppsreningsverket dÀr en mindre del av vÀxtnÀringen kan utvinnas. Dessutom minskar i förlÀngningen, bÄde klimatpÄverkan och risken för övergödning i sjöar och hav.

−VĂ„r teknik Ă€r den första i sitt slag som omvandlar alla nĂ€ringsĂ€mnen frĂ„n urinen till ren torr vĂ€xtnĂ€ring. Dessutom gör vi det direkt under toaletten. Det finns inget behov av att Ă€ndra ledningarna i fastigheten, vilket gör det möjligt att installera systemet i bĂ„de nya och gamla fastigheter. Steget frĂ„n utveckling i vĂ„rt labb pĂ„ SLU till den första implementeringen av prototypen Ă€r avgörande för att vi ska kunna skala upp vĂ„rt arbete, sĂ€ger Jenna Senecal, forskare och medutvecklare av tekniken pĂ„ SLU.

Den första prototypen av toalettsystemet kommer installeras pÄ VA SYDs huvudkontor i Malmö, för att testas och utvÀrderas. Under 2021 kommer ytterligare tvÄ toaletter installeras i stadsutvecklingsomrÄdena Brunnshög i Lund och Sege Park i Malmö. Det görs inom projektet REWAISE som har mÄlet att anvÀnda lokala resurser pÄ ett smartare och effektivare sÀtt.

Nu tar forskarna tekniken vidare genom sitt startföretag, Sanitation360, tillsammans med designföretaget EOOS Next. Forskarna fortsÀtter att arbeta med att utveckla systemet och torktekniken för kommersialisering.

Faktaruta om toalettsystemet

Unikt nytt toalettsystem, som torkar urinen till vÀxtnÀring direkt under toaletten. Bakom systemet stÄr forskare frÄn Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU. Toaletten Àr en ny urinledande toalett tillverkad av Laufen.

Den första prototypen av toalettsystem installeras i Malmö pÄ VA SYD. Under 2021 kommer ytterligare tvÄ toalettsystem installeras i Sege Park, Malmö och Brunnshög, Lund.

Det nya toalettsystemet extraherar vattnet frÄn urinen och ger en torr, sÀker vÀxtnÀring.

Systemet behandlar upp till 6 liter per dag (ungefÀr 25 till 30 toalettbesök).

Torkning ger enklare lagring och transport av nÀringsÀmnen till lokal odling.

Urinen utgör bara 1 % av volymen, men innehÄller cirka 75 % av de nÀringsÀmnen som finns i avloppsvattnet.

Faktaruta om REWAISE

REWAISE stÄr för REsilient WAter Innovataion for Smart Water Economy och pÄgÄr frÄn 2020 till 2025.

Projektet har fÄtt stöd av det europeiska ramprogrammet Horisont2020 och Àr ett samarbete mellan 24 partners i 11 lÀnder.

Den svenska delen projektleds av VA SYD och arbetar med att undersöka hur vattenanvÀndningen kan förbÀttras med exempel frÄn stadsutvecklingsprocessen i Sege Park i Malmö och Brunnshög i Lund.

Partners i den svenska delen av projektet Àr Lunds kommun, Lunds universitet, Malmö stad, MKB, P-Malmö, SLU, Sweden Water Research, VA SYD och Win Water.