Chea Eliyans ettårsseminarium

Den 9 december hade Chea Eliyan sitt ettårsseminrarium. Hon presenterade sin forskning om resursåtervinning från avföringsslam i Phnom Penh, med fokus på resultaten från de två första studierna om karakterisering och kvantifiering av avföringsslam. Hon drog preliminärt slutsatsen att avföringsslam i Phnom Penh håller på att öka. De två naturliga våtmarkerna runt staden spelar en nyckelroll som reservoar för uppsamling av avföringsslamsom innan det släpps ut i floderna. Näringsämnen och organiska ämnen i avföringsslam är korrelerade med inneslutningens innehåll till dräneringen men inte efter typen av innehåll. Hon inkluderade också de föreslagna metoderna för sina två nästa studier. Seminariet avslutades med många intressanta frågor om sanitetsutmaningar i Phnom Penh och forskningen.

Efter de strängare rekommendationerna om Covid-19 var det bara fyra personer i ett stort rum, och cirka 22 fler deltog online via Zoom.