Nudging

Som tidigare nämnt arbetar jag just nu med två olika ämnen. Kursen jag läser berör marknadsföring, medan programmet jag deltar i handlar om bioekonomi. Med det sagt har jag till min lycka uppmärksammat att de har flera gemensamma beröringspunkter. Tidigare i veckan var det en föreläsning som bland annat berörde nudging, som jag tänker kommer ha en viktig roll i utvecklingen av hållbar bioekonomi.

Hur kan vi inverka på människors beslutsfattande på ett sådant sätt att det hjälper dem själva och samhället i stort, samtidigt som vi inte inskränker på deras frihet? Jo, via exempelvis nudging, som direkt översatt till ”knuff” handlar om att hjälpa människor till att fatta bra beslut. Det handlar då om närmast reflexmässiga beslut som vi inte behöver lägga särskilt mycket tankekraft på. Ett exempel på nudging är exempelvis hur målade fotspår som leder till en soptunna, har bidragit till minskad nedskräpning och mer återvinning. Ett annat är hur mindre tallrikar har visat sig minska matsvinn.

En annan typ av nudging är att erbjuda ”bättre” standardalternativ. Exempelvis så skulle SLU kunna införa svartvit standard på sina utskrifter istället för färg. Man kan fortfarande välja färg om man så vill, så det inskränker inte på valmöjligheterna. Jag hade uppskattat det häromdan när jag skrev ut ett kompendium om bioekonomi, där helsidor i klarrött, marinblått och ljusgult kändes eskalerande skamfyllt allteftersom sidorna lades på hög.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *