Stödmurar

På måndag avslutar vi vår tredje kurs här på SLU, men innan dess har vi ett par saker att ta i itu med.

Idag har vi redovisat våra olika stödmurar för varandra. Projektet vi ritat upp i CAD och arbetat med under kursens gång kom med ett gäng krav på olika komponenter som behövde ingå (på valfritt sätt).

En stödmur var ett av dessa krav och jag projekterade en beklädnadsmur av tegel på en stomme av betong.

Det har varit en hektisk och samtidigt väldigt lärorik kurs men nu ser jag fram emot att påbörja nästa. Förhoppningsvis kunna lägga datorskärmen åt sidan för ett tag.

Trevlig kväll.

Ansökan 2019

Nu är det hög tid för att börja fila på era antagningsprov inför skolstart HT-19!

Fram till den 15 april är slussarna öppna för era ansökningar och urvalsprov. Klicka på bilden här nedan för att komma direkt till programmets hemsida, där ni hittar ramschema, urvalsprov, behörighetskrav och annan matnyttig information om utbildningen.

Har skrivit ett tidigare inlägg om hur det gick till när jag sökte, vilket ni kan hitta uppe i menyn under ”Ansökningsprocessen”. Lycka till!

AutoCAD

Minns ni att jag skrev ”det kommer bli en intensiv kurs med många timmar framför en dator” för ett par veckor sedan?

Ljög gjorde jag inte. Det har minst sagt varit högt tempo och många är vi som börjar bli tunnhåriga. AutoCAD är ett jätteroligt program att arbeta med men det är rejält tålamodsprövande (om man är som jag; en nybörjare). Precis när man tror det börjar släppa inser man att man missförstått ALLT (linjernas betydelse, programmets funktion i stort, tyngden i korrekt lagerhantering etc) och får göra om.

Två steg fram, ett steg bak om och om och om igen.

Imorgon EM är det dags för kursens huvudinlämning som består av fyra olika granskningshandlingar. Det gäller att man fått ihop en handlingsförteckning, en markbehandlingsplan, en teknisk beskrivning och en checklista över ens eget projekt.

Det är främst markbehandlingsplanen och den tekniska beskrivningen som varit krävande. Markbehandlingsplanen kallas alltså våra ritningar i CAD med tillhörande legend samt växt- och utrustningsförteckning. Den tekniska beskrivningen är ett långt skriftligt dokument där vi i rollen som projektör beskriver för anläggare vad, vart och hur allt skall anläggas och slutligen se ut. Det är i den vi måste beskriva så exakt och tydligt som möjligt för att resultatet blir så som vi önskar, allt ifrån ”ingen beskärning i markbetongplattor” till ”kantstödet i rosttrögt stål skall sättas med Xcm visning, se principritning DEC.XX i AMA”.

Här nedan ser ni min markbehandlingsplan jag håller på med i CAD.

Imorgon blir det finlir och se till så allt är i ordning innan inlämning.

God kväll.

Markfysik

Idag har vi blivit presenterade för Alnarps jordotek.

Jordotek? Vad är det undrar ni, jo Alnarps jordotek, eller jordbibliotek, är en samling av 8 olika jordarter med ca 4 kubikmeter av varje. De kommer ifrån olika delar av vårt avlånga land och varje enskild yta är 2×2 meter med ett djup på ca en meter.

I dessa odlar man tre olika sorts växter (precis likadant i varje bädd) och tittar på hur växterna utvecklas olika beroende på jord.

Vi har tagit oss djupt in i markfysikens värld och är i full gång med att undersöka olika jordarters klassificering och egenskaper. Sandig urbergsmorän, lerig mjäla, grovmo, kärrtorv och sandjord- för att bara nämna några.

Våra nyfunna kunskaper sätts på prov redan imorgon då vi redovisar via hemtenta. Önska mig lycka till!

Studentboende i Alnarp

Min tid i studentkorridoren börjar lida mot sitt slut.

Styva 6 månader har gått och jag börjar känna mig nöjd här på campus och suktar istället efter ett storstadsliv. Det har absolut fungerat bra men ärligt sagt har jag upplevt det som rätt så oinspirerande, till och från.

Jag har hittat annat boende och flyttar in till Malmö stad från och med april, vilket jag ser fram emot.

Till alla er som funderar på att bo i studentkorridor följer här en gammal hederlig plus och minus-lista.

PLUS: Nära till skolan. Jag har haft en ca 3 minuter lång promenadväg till varenda klassrum på hela campus. Skönt i början då man har fullt upp med skolstart och allt vad det innebär.

PLUS:  Enkelt och smidigt. Det kommer en räkning. Punkt. I hyran ingår vatten och el (för min del).

PLUS: Nära och enkelt till motorväg, vilket är tacksamt om man veckopendlar.

MINUS: IOM att man bor ute på en åker (mer eller mindre) så är kvällsaktiviteter limiterade. Känns också som ett ”projekt” att ta sig in till Malmö eller Lund bara för att få lite stimuli.

MINUS: Delat kök och badrum fungerar ypperligt, om man är beredd på vad det innebär. Städscheman och allmän hyfs BÖR alltid tas i akt, men man kan inte räkna med att alla har läst samma vett och etikett-lista.

MINUS: Att bo på skolans område innebär att då du sitter i morgonrocken och dricker ditt morgonkaffe är det inte en ovanlighet att skolkamrater går förbi ditt fönster och tittar in. Starkt minus i min bok, då jag gärna dricker valfri morgondryck ifred.

MINUS: Svårt att ”boa” och känna sig hemmastadd. Mysfaktorn är lika med noll.

Är glad och tacksam över att jag började min studietid som bosatt på skolan. Att ta sig an en universitetsutbildning är ett stort beslut och det finns inga garantier på att utbildningen man valt känns 100% rätt innan man väl påbörjat den. Att flytta, skaffa sig lägenhet och möbler etc är inget man gör i en handvändning. Därför har detta varit en bra och framförallt smidig start för min del.

Har någon ytterligare frågor angående mina upplevelser i en studentbostad kan ni antingen kommentera här nedan, eller maila mig på masm0014@stud.slu.se. 

Överbyggnadsdimensionering av hårdgjorda ytor

Har ni någonsin läst en mer ocatchy rubrik i hela ert liv? Hur det än må förhålla sig så är det just det vi läser om nu. Överbyggnader och mark, mark, mark. 

Vi är inne i en rätt så intensiv period med många föreläsningar om bland annat gräs, kantstöd/fasade kantstöd, avvattning, dagvattensystem, lutning, höjdsättning, trappkonstruktioner och ännu mer markmaterial. 

Det gäller att ha huvudet på skaft för att hålla tempo och hänga med i allt. 

Förutom ett hektiskt schema i skolan har jag även fullt upp för egen del med eventuell flytt och allt vad det innebär. Det kan jag berätta vidare om i ett senare inlägg.

Glad alla hjärtans dag hörrni! Hoppas alla som läser detta känner sig sedda och uppskattade, idag och alla andra dagar, året runt. 

Platsstudie

I tisdags fick vi en någorlunda diffus uppgift att ta oss an. Det har varit blandade känslor i klassen inför den, men idag var det redovisning.

Den gick kort ut på att registrera/dokumentera anlagda situationer i utemiljön. Vi fick instruktioner som löd ”tanken är att var och en samlar in och illustrerar mått eller beskrivningar av en plats eller flera mindre situationer…”, ganska så diffust som sagt.

Detta resulterade i vitt skilda slutalster, men alla lyckades få ihop något bra som verkligen fångat det som hen tyckt var extra intressant.

Jag knåpade ihop ett markstensregister. ”En lathund över de vanligast förekommande markstenstyperna med tillhörande mått.”

Trevlig helg!