Regeringen efterfrågar en ökad internationalisering av universitet och högskolor

Idag är det relativt få svenska studenter som studerar utomlands under en del av sin studietid. Samtidigt blir arbetsmarknaden mer internationaliserad och behoven av kunskap och kompetens ökar. Regeringen tar nu fram en ny nationell strategi för internationalisering av universitet och högskolor. Detta tycker vi på SLUSS är jättebra, då det äntligen sker något på en nationell nivå!

”Studenter och forskare som rör sig mellan olika länder är nyckelaktörer i utbytet av kunskap och idéer. Precis som det är viktigt att svenska studenter studerar utomlands, är det oerhört viktigt att utländska studenter och forskare vill komma till Sverige. Det höjer kvaliteten på svensk utbildning, och i vår globala värld tjänar alla på att svenska universitet och högskolor är internationella miljöer”, säger Helene Hellmark Knutsson – Minister för högre utbildning och forskning

Utredningen ska undersöka möjligheterna att undanröja hinder och förbättra möjligheterna för lärosäten att prioritera mobilitet och internationalisering. Internationalisering bidrar till en ökad kvalitet för högre studier och forskning men idag skiljer sig förutsättningarna mellan lärosätena runt om i landet. Enligt Helene Hellmark Knutsson ska den här utredningen föreslå mål och en uppföljningsbar nationell strategi för internationalisering av universitet och högskolor.

Det finns önskemål att fler studenter ska få ett internationellt perspektiv i utbildningen vilket kan åtgärdas genom att fler studenter, lärare och forskare ska verka utomlands. Utvecklingen inom den digitala världen och en ökad globalisering skapar nya och bättre förutsättningar för en mer omfattande internationell samverkan, samtidigt ökar konkurrensen inom det internationella samarbetet för högre utbildning och forskning. Utredningen kommer även innehålla en kartläggning och lyfta fram goda exempel på svenska och utländska lärosätens arbete med internationalisering på hemmaplan. Tror ni att SLU kommer lyftas fram? Om inte kommer vi förhoppningsvis få många konkreta tips på åtgärder i rapporten.

SLUSS ser fram emot rapporten och fram till dess arbetar vi med vårt internationella uppdrag i ELLS-nätverket. Under helgen har undertecknad och Karolina Ottosson, SLUSS andre rådgivare, varit i Prag och verkat för ett utökat samarbete genom ELLS-nätverket som består av sju universitet i Europa. Vill du veta mer besök hemsidan: http://www.euroleague-study.org/ eller Gilla vår Facebook-sida: https://www.facebook.com/studyellswhere/?fref=ts

/Sofia Lindkvist