Den toppmoderna biotronen är nu invigd!

Idag invigdes SLUs nya toppmoderna biotron!

En biotron är en klimatanläggning där man kan styra temperatur, luftfuktighet och ljus efter egna önskemål och just SLUs nya biotron kan göra detta med en väldigt hög precision. Tack vare denna höga precision och det faktum att denna kan efterlikna ett brett spann av klimat. Till exempel kan man efterlikna alltifrån klimatet i skandinavien till klimatet ända nere vid ekvatorn. Detta kommer självklart att bidra till enastående forskning och vi är oerhört spända på alla nya forskningsrön som denna kommer att bidra till!

img_1229

img_1230

Biotronen kommer inte bara att gynna SLUs forskning och utbildning utan den kommer också att gynna SLUs samverkan med andra aktörer då det är fritt för alla möjliga aktörer att hyra någon eller några av alla de 24 kamrarna i biotronen. Då den ”gamla” biotronen var populär även på en internationell arena, så finns det stor tilltro till även att denna anläggning kommer att sätta SLU på kartan!

img_1242

Under invigningen var vi studenter där för att förgylla denna invigning. Även SLUs styrelse och ledningsråd, forskare på SLU Alnarp och näringslivsrepresentanter var där för att fira denna nya satsning.

img_1506

Superkul tycker vi att man satsar på att fortsatt ligga i framkant vad gäller växtförädling! Tummen upp till SLU! 🌷🌲🍎

// Isabella Hallberg Sramek