Nya tider

Sitter på tåget hem från Uppsala efter en dag fylld av möten och med rektorsinstallation som guldkantad avslutning. Peter Högberg är nu installerad av tidigare rektor Lisa Sennerby Forsse. Peter har välkomnats av såväl departement, studentkår som anställda vid SLU och självklart vill vi alla SLU:are i Skara vara med i välkomstkören när du nu trätt in i din nya roll som vår Rektor!

I Skara är det nya tider som gäller och våra fyra framtidsprojekt rullar på bra. Förra veckan hade vi utbildning i EU finansiering som föredömligt leddes av Grants Office. Detta var startskottet för planeringsarbetet med ansökningar 2016 och 2017. Men givetvis finns sedan tidigare medverkan i en rad EU projekt och det är dessa samarbeten som kommer till riktigt stor nytta inför de större utmaningarna.

Igår genomfördes interna miljörevisionen i Skara och vår miljösamordnare Karin Wallin är väl värd allt beröm hon fick. Tack för suveränt arbete!

BYS-studenter finns nu i både undervisningshuset och på Brogården. Här sjuder det av aktiviteter. Men det finns plats för fler studenter och nästa vecka skickar BYS in ytterligare ansökningar till YH myndigheten, även denna gång bygger ansökan på samverkan mellan SLU och BYS. Nu hoppas vi på nya positiva beslut.

Ett beslut till som kan ha stor betydelse för vår Campusutveckling och regionala samverkan är naturbruksutredningen för Västra Götaland. Beslut om denna fattas den 17 september och för oss alla som läst den och följer diskussioner och media vet vi att detta är komplicerat. Det är vår förhoppning att SLU i Skara i god samproduktion kan medverka till en efterfrågad och nydanande kompetensförsörjning för de gröna näringarna. Det finns inte utrymme för annat än kraftsamling.

Sista veckan i september har vi vår sedvanliga populärvetenskapliga Smedjevecka. I år med temat döden ur olika perspektiv, etik, slakt, djuromsorg mm. Missa nu inte alla spännande aktiviteter och ta en titt på den intressanta utställningen på veterinärmuseet. Veckan avslutas med öppet hus.

Vanja Sandgren har omdisponera sin tid under hösten och Anna-Karin Hallgren går in och täcker upp på den del av tjänsten som är ortsrelaterat till Skara.

Nu har tåget hunnit bli 40 min sent och jag får ytterligare tid att arbeta ostört. Tack SJ för detta och ha en trevlig helg!

Margareta

av Margareta Stigson

Platschef vid SLU i Skara, ansvarar för SLU:s sekretariat för uppdragsutbildning samt livsmedelskonsortiet meNY. Med fötterna i myllan och stort djurintresse fylls även fritiden med lätthet.